Mögel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
5
M1cke:
Är det mögel på mitt korkrör? Isf är det farligt mögel?  
Sanera hela terrariet? 
Så vad säger mögelexperterna? :)

10
4
Olwases:
ja, det är möggel. eller ja är 99% på det. släng korokbiten/bitarna och sanera hela terarriet. köp nya så har du inget problem. om ja va du skulle jag inte riskera att ha kvar dom då herptilerna kan bli riktigt sjuka av mögel. ha det bäst!!

13
5
M1cke:
Det "roliga" är att det är nytt. Varit i terrariet några dagar bara. :( 

184
218
Kristian_F:
Tvätta av det med lite handsprit eller vanligt vatten och en borste eller nåt bara om du känner att du vill få bort det. Ingen ide att släng och köpa nytt, mögelsporer (och en hel andra sorters svampsporer) finns i MÄNGDER runtomkring oss hela tiden. Vill du va extra noga så köper du väteperoxid på apoteket och gör en 1% lösning, spraya på och se hur det bubblar :), det funkar bäst mot svamp tycker jag. Det är troligtvis inget farligt du har där, men det är ju svårt att säga till 100% då det finns MASSA olika arter som trivs på det mesta, det man ska vara observant på är "svartmögel" då det är väldigt allergent och rent av giftigt. Släng in lite hoppstjärtar så äter de bort problemet åt dig! Om du vill kan du köra korken i ungen på 100 grader en halvtimme eller trekvart, för att sterilisera den.

13
5
M1cke:
Tack för era svar! Första gången någonsin jag sett mögel i terrarium, fick nästan panik! Var nära att dra på Knut en gasmask :-D
Svartmögel... låter som något som gömmer sig bra bland den mörka täckbarken :/

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Viktigt är också att ta reda på varför det uppkommer mögel på det där stället i just ditt terrarium för att kunna åtgärda grundproblemet :) Att ta bort återkommande mögel är enkelt såklart, men varför får du mögel i terrariet? För lite ventilation? Bara ett tips. 

Sen behöver man självklart inte slänga inredning som fått mögel på sig :) Bara tvätta så är dom användbara igen! 

13
5
M1cke:
Jag misstänker starkt att det redan var mögel när jag köpte det. Missade det nog helt enkelt. Verkar ju nästan otroligt att det ska mögla på ett par dagar. Får se om det kommer tillbaka. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Ja fast det kan ju vara mögelfritt ena dagen och sen en hel del mögel dagen efter :) Så det tar ingen tid för mögel att uppkomma eller hur jag ska uttrycka mig. Lika som svampar, dom kan komma från en dag till en annan, som ett exempel. 

13
5
M1cke:
Ok tack! Har alltid Trott att mögel behövde några dagar för att "gro" :)

373
171
Anathawa:
M1cke skrev:
Ok tack! Har alltid Trott att mögel behövde några dagar för att "gro" :)

Sporer finns i all luft. 
Mögel, som andra svampar, har två former. Ena formen är svamptrådar, hyfer, somofta onte syns för blotta ögat.
Andra stadiet är fruktkroppar. Det vi plockar och kallar svamp i skogen, alltså.

När du ser mögelbeläggning är det för att mögelsvampen bildar fruktkroppar för att kunna sprida nya sporer.

Din korkbit har nog haft lite vilande hyfer som nu vill blomma. :)

Hoppstjärtar äter mögel, precis som nämnts. Det är därför vi matar dem med risgryn och jäst, som möglar lätt i odlingsburken, när man sätter en kultur. :)

Håller med om att kolla upp att din vemtilation räcker, om att skrubba det du vill göra rent, om att värme funkar bra, och om att du bör hälla i hoppstjärtar. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild