Såga kork?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

82
45
SusannaNO2:
Hej! Håller på med mitt första lilla "bygge" här hemma och har nu stött på mitt första problem, nämligen att såga i det meterlånga korkröret jag köpt. Har provat med sticksåg utan framgång och en mindre handsåg med lite mer framgång (dock har jag sågat i ca 40 minuter och inte kommit igenom en enda sida). Vad jag förstått skulle det vara mycket enkelt att såga i detta med en stor bandsåg men det har jag ingen tillgång till. Det jag funderat på att prova är en fogsvans eller liknande men vet inte om detta kommer fungera bättre än det jag redan provat. Undrade om någon här har någon erfarenhet av detta?

240
183
Mickee:
SusannaNO2 skrev:
Hej! Håller på med mitt första lilla "bygge" här hemma och har nu stött på mitt första problem, nämligen att såga i det meterlånga korkröret jag köpt. Har provat med sticksåg utan framgång och en mindre handsåg med lite mer framgång (dock har jag sågat i ca 40 minuter och inte kommit igenom en enda sida). Vad jag förstått skulle det vara mycket enkelt att såga i detta med en stor bandsåg men det har jag ingen tillgång till. Det jag funderat på att prova är en fogsvans eller liknande men vet inte om detta kommer fungera bättre än det jag redan provat. Undrade om någon här har någon erfarenhet av detta?

Jag kör med en halvtaskig fogsvans, tar en halv minut att kapa av ett medelstort korkrör.

184
132
C_corpse:
SusannaNO2 skrev:

Fogsvans fungerar alldeles utmärkt. 

334
290
LobsterPie:
SusannaNO2 skrev:

Ja korkrör är väl inga problem att kapa? Man kan ju bryta sönder det om man vill?

Medlem i GHF
3154
1774
EmanuelKarl:
Jag bara tar en helt vanlig fogsvans.

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag använder ofta metallsåg, fogsvansen smular lite mycket

Medlem i SHF
4051
5102
Jonas_:
Jag tar alltid fogsvansen till kork :) Som att såga i smör. 

82
45
SusannaNO2:
Tack för alla svar! Ska definitivt testa med en fogsvans då :)
Hade tänkt att såga till korken till "krukor" som ska sitta mot bakgrunden (som i denna guide www.neherpetoculture.com/custombackgrounds2 ), dock är röret jag använder lite större än de som används där (c.a 15 cm i diameter).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild