Olika arter i samma inhängnad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1253
476
leedragon:
nej du kan inte blanda en yemen med en groda eller en annan djur. de blir mat.

1275
1725
Falk:
Bara för att den ena arten och den andra är dagaktiv så kommer dom inte att låta varandra vara om dom är i samma utrymme.

9
2
Jonte_karlsson_:
Falk skrev:
Bara för att den ena arten och den andra är dagaktiv så kommer dom inte att låta varandra vara om dom är i samma utrymme.

Så de går om man har en nattaktiv marklevande ödla?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Jonte_karlsson_ skrev:

Så de går om man har en nattaktiv marklevande ödla?

Det måste inte nödvändigtvis vara marklevande, de måste inte heller vara nattaktiv. Det falk menade är att bara för att den ena är marklevande och inte den andra eller att den ena är dagaktiv och inte den andra betyder inte att de inte stör varandra. Men jag rekomenderar det inte då just kameleonter har en tendens att vara väldigt lättstressade.  Men om du gör det så måste du vara noga med att de inte äter varandra, att de vill ha samma klimat och inte stör/stressar varandra.

1275
1725
Falk:
Varför ha djur som bör undvika varandra i samma utrymme?

504
396
Crippa:

Nej! Man ska helt enkelt inte blanda arter, så är det bara. Att en reptilbutik blandar arter är för mig väldigt underligt oavsett expertis. De om någon borde veta att man inte blandar arter. Vad jag läst så ska man inte ens ha 2 st Mountain horned dragon ihop för de kan vara rätt aggresiva av sig så hur bra är det då att stoppa in en Mountain horned dragon ihop med en mindre Crested gecko? Cresteds sover ju på dagen så om den andra ödlan kommer upp och närmar sig geckon på dagen så lär geckon troligtsvis bli väldigt stressad. Man ska inte blanda, ett stort nej från mig men det är min åsikt! :)

6
0
johnockelbo:

Jag har funderat på att eventuellt ha något ihop med min panterkameleont, men det är bara funderingar. Funderade också på någon form av grodor som lever i botten.

Vad tror ni andra om en stor daggecko? Skulle de stressa upp varandra hela tiden?

334
290
LobsterPie:
johnockelbo skrev:
Jag har funderat på att eventuellt ha något ihop med min panterkameleont, men det är bara funderingar. Funderade också på någon form av grodor som lever i botten.

Vad tror ni andra om en stor daggecko? Skulle de stressa upp varandra hela tiden?

Daggecko och kameleont stressar nog varandra ja. Mina phelsumas är väldigt "jumpy" av sig och just det kan nog skrämma kameleonten lite skulle jag tro.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Nu är det så här: där jag sett panter+daggecko ihop var på tropikariet i helsingborg. På tropikarium så har man ofta större än nödvändigt till djuen så de någolunda kan gå ifrån varndra. Sedan har de som jobbar t.ex på toropikarium många års erfarenhet, eller iaf någon av dom som jobbar där. Men för en nybörjare så är det inte att rekomendera att blanda, specielt inte blanda kameleonter med något annat då kameleonter är lättstressade, har en tendens att t.o.m dö av stress och vara väldigt revirhävdande m.m. (jag vet dock ej hur mycket erfarenhet du har). Men tomatgroda år på tok för stora för att pantern kan ät dom. Med med daggeckos på under 15-20 cm eller mantellor (en liten liten groda) inte skulle fungera bra.

1253
476
leedragon:
www.youtube.com/watch?v=ysIeEnxQYBc
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild