Biltema destillerade vatten i regnskogsterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Hej

Som topic lyder går det bra att använda biltemas destillerade vatten som ett alternativ till "osmosvatten" i ett regnskogsterrarium? 

Ska odla mossmix och kanske lite bromelior m.m. 

Mvh

376
359
a6lex:

JonasW skrev:
Hej

Som topic lyder går det bra att använda biltemas destillerade vatten som ett alternativ till "osmosvatten" i ett regnskogsterrarium? 

Ska odla mossmix och kanske lite bromelior m.m. 

Mvh 

Blir nog väldigt dyrt i längden. Bästa är ju att ha ett osmosfilter, köpte mitt på Ebay billigt och fungerar perfekt!

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4381&p=12

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
a6lex skrev:

Blir nog väldigt dyrt i längden. Bästa är ju att ha ett osmosfilter, köpte mitt på Ebay billigt och fungerar perfekt!

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4381&p=12

Ja tanken är att köpa ett sådant men är dock köpstopp denna månaden nu för min del så tänkte om man kunde dra igång det med biltemas destillerade vatten så länge ? :) 

Tänkte att det var ett bättre alternativ än vanligt kranvatten? 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Har ni mycket kalk i vattnet?  

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
tenebrosa skrev:
Har ni mycket kalk i vattnet?  

Det vet jag inte exakt men brukar inte kalka på rutorna och hårdeten ska enligt kommunens hemsida vara 2.5 dH och pH ligger på 8.3. Mäter jag med TDS mätare får jag 120 PPM. Inser att jag borde sänka pH iallafall ( om det nu stämmer med kommunens uppgifter men det borde det väl göra? ).

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
JonasW skrev:

Det vet jag inte exakt men brukar inte kalka på rutorna och hårdeten ska enligt kommunens hemsida vara 2.5 dH och pH ligger på 8.3. Mäter jag med TDS mätare får jag 120 PPM. Inser att jag borde sänka pH iallafall ( om det nu stämmer med kommunens uppgifter men det borde det väl göra? ).

hmm kommer inte ihåg vad dusk rekomenderar för ph värde, men du kan ju alltid testa och se om det går :P 

160
91
turboadde:
Du har ingen akvarieaffär i närheten eller helst en saltvattenakvarieaffär för där brukar man kunna köpa eller få osmos vatten beroende på hur mycket man ska ha?

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
turboadde skrev:
Du har ingen akvarieaffär i närheten eller helst en saltvattenakvarieaffär för där brukar man kunna köpa eller få osmos vatten beroende på hur mycket man ska ha?

Får nog bli att jaga tag i lite osmosvatten istället :) om nu ingen kan bekräfta att det destillerade funkar lika bra ?

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
tenebrosa skrev:

hmm kommer inte ihåg vad dusk rekomenderar för ph värde, men du kan ju alltid testa och se om det går :P 

Tar ju flera månader att testa så det orkar jag ej :) Tror det ska ner på pH 6 eller där omkring.

2966
1648
Hoggaforfan:
Främsta anledningen man använder osmosisvatten eller destillerat är pga kalk på rutorna och tillhörande regnsystem. Vad jag vet så funkar båda. Destillerat saknar väl lite näringsämnen jämfört med osmosis men om det har någon inverkan under en längre tid vet jag inte.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild