Liten ödla svalde stor syrsa - SVARA ASAP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
2
Haren:
Hej, För ett litet tag sen stoppade jag ner en fullvuxen syrsa till min lilla crested på ca två månader. Syrsan var typ lika stor som ödlans kropp. Vet inte riktigt vad jag tänkte, stoppade ner den där framförallt bara för att se ifall den verkligen skulle försöka äta syrsan. 

10 minuter efter att ödlan och syrsan blev nedsläppta i samma terrarium högg min crestie till i ryggen på syrsan och började tugga. Jag lät den vara och nu ca 10 minuter senare så har ödlan svalt nästan hela syrsan. Det bara bara nån millimeter utav benen som sticker ut ur munnen på den. Är det lugnt, ska jag bara låta den vara ett tag innan jag släpper tillbaka den i sitt terrarium eller ska jag försöka få ödlan att spotta upp syrsan? Känns som att den kan kvävas på syrsan eller nåt.

Svar uppskattas asap

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Haren skrev:
Hej, För ett litet tag sen stoppade jag ner en fullvuxen syrsa till min lilla crested på ca två månader. Syrsan var typ lika stor som ödlans kropp. Vet inte riktigt vad jag tänkte, stoppade ner den där framförallt bara för att se ifall den verkligen skulle försöka äta syrsan. 

10 minuter efter att ödlan och syrsan blev nedsläppta i samma terrarium högg min crestie till i ryggen på syrsan och började tugga. Jag lät den vara och nu ca 10 minuter senare så har ödlan svalt nästan hela syrsan. Det bara bara nån millimeter utav benen som sticker ut ur munnen på den. Är det lugnt, ska jag bara låta den vara ett tag innan jag släpper tillbaka den i sitt terrarium eller ska jag försöka få ödlan att spotta upp syrsan? Känns som att den kan kvävas på syrsan eller nåt.

Svar uppskattas asap

Varför lät du det fortgå om du var osöker är min första tanke! Adulta syrsor har mycket starka käkar och kan lätt skada en ung ödla!!! Riktmåttet för bytets storlek är att det ska vara lika stort som avståndet mellan ödlans ögon! Förhoppningsvis kommer det gå vägen och ödlan förstår själv att den ska försöka spotta ut den! 

12
2
Haren:
AlexGustavsson skrev:

Varför lät du det fortgå om du var osöker är min första tanke! Adulta syrsor har mycket starka käkar och kan lätt skada en ung ödla!!! Riktmåttet för bytets storlek är att det ska vara lika stort som avståndet mellan ödlans ögon! Förhoppningsvis kommer det gå vägen och ödlan förstår själv att den ska försöka spotta ut den! 

Ödlan spottade ut syrsan och mår bra nu, vet inte riktigt vad jag tänkte när jag stoppade in den där. Blir o lämna tillbaka syrsorna till djuraffären imorgon och köpa mindre. 

Tack :)

459
138
Pakke:
Haren skrev:

Svar uppskattas asap

Ungar är mest vanligast att vara gulpskt och försöka sluka allt så de kan. När de inser att de inte kan sluka hela, då spottar de till slut och väljer att inte försöka igen. Detsamma gör sådana ungar i vilda.

Men när gäller om i fångenskap gör de detsamma som i vilda, även de riskerar att kvävas till dödas om de lyckats sluka en hela men kan inte spotta ut och får inte plats i halset att andas så kvävas de till döds. Du har tur verkligen. Så du ska mata ung crested med små syrsor, inte en adult. snarare Nymf. :)

Men när mina geckosar blivit vuxen så låter jag de äta så mycket och de vet vart begränsningar//storlek som de kan sluka efter lärt sig av misstag.

T.ex en min adulta leopardgecko hane kunde sluka (hela 40 cm på ungefär) orm och har plats i mage ändå. :) (Han lever inte länge nu pga han fick tumör för några år sedan)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild