"Annorlunda" snokar, tips?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
bjorlinglinn:
behöver lite tips om "annorlunda" snokar som inte är omöjliga att få tag på. Gärna med humör men utseendet som är det viktiga.. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Vietnamesisk näshornssnok (Rhynchophis boulengeri) Utseende: Grön orm med nos horn blir ca 100-120 cm. Humör: Lugn och blyg ungar brukar mat vägra. Miljö: Trädlevande regnskog. Går att få tag i Svenskodlade.

natrixmaura.hemsida24.se/rhynchophis-boulengeri-18124434
www.ratsnakefoundation.org/index.php/article-base/asian-ratsnakes/161-rhynchophis-boulengeri-67890

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Fredrik89 skrev:
Vietnamesisk näshornssnok (Rhynchophis boulengeri) Utseende: Grön orm med nos horn blir ca 100-120 cm. Humör: Lugn och blyg ungar brukar mat vägra. Miljö: Trädlevande regnskog. Går att få tag i Svenskodlade.

natrixmaura.hemsida24.se/rhynchophis-boulengeri-18124434
www.ratsnakefoundation.org/index.php/article-base/asian-ratsnakes/161-rhynchophis-boulengeri-67890

Gonyosoma boulengeri nu för tiden :)

1685
794
fluffis:
bjorlinglinn skrev:
behöver lite tips om "annorlunda" snokar som inte är omöjliga att få tag på. Gärna med humör men utseendet som är det viktiga.. 

Kul med annorlunda ormar! Vad för sorts utseende gillar du då? :)
Rent allmänt så kan jag tipsa om att handla i Danmark. Jag brukar vara på den danska mässan utanför Köpenhamn och där finns i princip alltid något spännande som inte är lika vanligt i Sverige. Tror det har att göra med att det inte är tillåtet med stora ormar samt giftormar i Danmark och då spårar de in på andra ormar istället :)

9
0
bjorlinglinn:
1 absolut favorit är när dom har "onda" ögon haha om du förstår vad jag menar, men det är ju inte bara det jag letar efter hos en art:) utan hela utseende och beteende:)

321
444
Daniel_S:
bjorlinglinn skrev:
1 absolut favorit är när dom har "onda" ögon haha om du förstår vad jag menar, men det är ju inte bara det jag letar efter hos en art:) utan hela utseende och beteende:)

Drymarchon couperi ser ju ganska elaka ut.... Inte jättelätta att få tag på men inte omöjliga.

12
7
G_K:
Malpolon monspessulanus= ödelsnok väldigt grym orm med ett bra humör. iallfal den jag träffa på.

1685
794
fluffis:
Mussurana, Clelia clelia, är häftiga. Finns i svart och lite andra fäger. Piebald gillar jag. De här ormarna är ovanliga och rätt grovt kannibalistiska. Man måste tvätta händer och armar om man ska ha tag i en orm och har hållit i en annan. Annars är de väl rätt snälla egentligen :) Finns i Sydamerikas fauna men vet att en europe (tror det var en fransman) importerade ett gäng för några år sen.

Gonyosoma prasinum/frenatum brukar det vara fräs i. Ser inte direkt ond ut men dom är fina! Kan möjligen finnas i Sverige, annars i Danmark. Annars kan man ge sig på den större släktingen Gonyosoma oxycephalum som finns lite här och där i Sverige. Märks inte alls att jag gillar gröna ormar va? :D

Sen har vi Pisksnok, Ahaetulla prasina/nasuta. Också grön men annorlunda :)

En annan orm som jag måste nämna är den underskattade svarta råttsnoken, Pantherophis obsoletus obsoletus. Den är vanliga i USA och nära släkting med majsormen men större och grymmare :) Kan variera i allt från runda snälla ögon till rätt så snäva "onda" och även humöret kan variera. Den föds upp i en del olika färgvarianter men jag har med åren lärt mig att uppskatta de klassiska svarta mer och mer. Ju svartare de är desto snyggare. Ibland kan de till och med blänka i blått. Och som tur är så har jag en sådan :)

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Elaphe carinata ser lite småonda ut. Riktigt fina och robusta ormar. Mina är inte farligt sura men många säger att dom är "ilskna" av sig. Rekommenderas.

9
0
bjorlinglinn:
Daniel81 skrev:
Elaphe carinata ser lite småonda ut. Riktigt fina och robusta ormar. Mina är inte farligt sura men många säger att dom är "ilskna" av sig. Rekommenderas.

Javisst! Jag har en själv hemma och humöret på min är inte det raraste haha?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild