Min ödla går inte i dvala? Hur gör jag med mat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
11
Mathildatinmark:
Hej!

Är ny här och har en skäggagam på lite över 2 år (hona). Två senaste vintrarna har hon inte haft problem med att brumera utan gjort det utan någon hjälp men denna vintern har varit väldigt omständig och har därför inte gått i dvala ännu!!!. Vet ej om det beror på väderomväxlingen som varit men är det ovanligt att en skäggagam inte går i dvala? Hon är pigg och glad med inslag av vissa dagar där hon är väldigt bitter. 

Största frågan är dock hur man ska göra med maten. Eftersom hon inte verkar gå i dvala vet jag inte om jag ska ge henne mat eller inte, men för en stund sen gav jag henne några zofobas då hon inte ätit på ett tag och hon verkade jättehungrig.

Har sänkt dagtimmarna och idag såklart rök sollampan så fick byta till nattlampa så länge och värmen ligger runt 30 grader i den varma delen.

Någon som vet vad tusan jag ska göra? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
De måste inte dvala. =)
Hanna:
Har du sänkt temperaturen nog mycket då? I alla fall mina ormar dvalas i runt 9 grader just nu. 30 grader blir ju tokigt om ödlan ska tro att det är vinter.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Sänk ner ljustimmar samt temp. Jag personligen erbjuder aldrig mat under vintervila/brumering/dvala eller vad man nu vill kalla den mörka kalla perioden på året :) Det finns såklart olika åsikter om det också men så har jag alltid gjort med gott resultat iaf. 

Tror faktiskt det är nyttigt med ett lite längre matuppehåll för dom allra flesta reptiler i fångenskap. 

1159
626
Temla:
Personligen låter jag mina skäggisar dvala när DE vill. När jag märker att de blir tröttare och tröttare och sover mer och mer så slutar jag mata för att till slut även släcka ned i terrariet. Det har aldrig varit ett problem.

Dock som tidigare nämnts, ibland dvalar de inte självmant. De MÅSTE heller inte dvala. De känner väl bäst själv om de behöver det eller inte.  Låt djuret bestämma själv! :) 

Att plötsligt bara låta bli att mata utan tecken på att ödlan vill dvala tror jag inte på. Varför låta ett djur gå hungrig? Undrar om de i naturen verkligen väljer att inte äta. Är det inte mer troligt att de inte äter vissa perioder därför att det är brist på föda eller att de ska dvala? 

9
11
Mathildatinmark:
Temla skrev:
Personligen låter jag mina skäggisar dvala när DE vill. När jag märker att de blir tröttare och tröttare och sover mer och mer så slutar jag mata för att till slut även släcka ned i terrariet. Det har aldrig varit ett problem.

Dock som tidigare nämnts, ibland dvalar de inte självmant. De MÅSTE heller inte dvala. De känner väl bäst själv om de behöver det eller inte.  Låt djuret bestämma själv! :) 

Att plötsligt bara låta bli att mata utan tecken på att ödlan vill dvala tror jag inte på. Varför låta ett djur gå hungrig? Undrar om de i naturen verkligen väljer att inte äta. Är det inte mer troligt att de inte äter vissa perioder därför att det är brist på föda eller att de ska dvala? 

Tack för tipset! Men dock har jag har inte låtit bli att mata henne utan det har varit något dygn som max uppehåll då hon inte har känt för att äta, kanske formulerade mig lite knasigt. Eftersom jag inte har vetat om hon kommer gå i dvala eftersom hon skiftar i att bara seg en hel dag till att vara jättepigg så har jag enbart varit osäker över hur jag ska göra, hon har allt fått mat och även vitamintillskott & bad. 

1159
626
Temla:
Mathildatinmark skrev:

Tack för tipset! Men dock har jag har inte låtit bli att mata henne utan det har varit något dygn som max uppehåll då hon inte har känt för att äta, kanske formulerade mig lite knasigt. Eftersom jag inte har vetat om hon kommer gå i dvala eftersom hon skiftar i att bara seg en hel dag till att vara jättepigg så har jag enbart varit osäker över hur jag ska göra, hon har allt fått mat och även vitamintillskott & bad. 

Ja, skratt.. sådär håller mina också på innan dom bestämmer sig. Pigga vissa dagar och jättetrötta vissa dagar. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild