Ögoninflammation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

166
54
Leoleopardgecko:
Hej! Varit borta och pluggat i 6 veckor. När jag kom hem trodde jag att ena ödlan dvala då han låg och sov. Lät han vara under helgen, men när han låg framme vid terrariedörren tog jag upp honom och han fortsatte att blunda. Tog en tops och vatten och fick tillslut upp ögonen, och då såg jag att det var något tok. 

Som känt så slickar leopardgeckos ögonen ganska ofta och igår gjorde han det, men han verkar tycka att det gör ont då han slutar på en gång och blundar igen. 

Självklart har jag kontaktat veterinären. Men uppenbarligen så råder det brist på kunniga veterinärer i dagens läge då bl.a roslagstull har förlorat många av sina.

Så kan någon här ge lite input vad jag kan göra för hans del? Ska precis inreda en låda åt honom för karantän, om det är något i terrariet som påverkar detta. Enligt ödlevakten så har han hållt ögonen stängda i ca 2 veckor. 

166
54
Leoleopardgecko:

373
171
Anathawa:
Leoleopardgecko skrev:
Hej! Varit borta och pluggat i 6 veckor. När jag kom hem trodde jag att ena ödlan dvala då han låg och sov. Lät han vara under helgen, men när han låg framme vid terrariedörren tog jag upp honom och han fortsatte att blunda. Tog en tops och vatten och fick tillslut upp ögonen, och då såg jag att det var något tok. 

Som känt så slickar leopardgeckos ögonen ganska ofta och igår gjorde han det, men han verkar tycka att det gör ont då han slutar på en gång och blundar igen. 

Självklart har jag kontaktat veterinären. Men uppenbarligen så råder det brist på kunniga veterinärer i dagens läge då bl.a roslagstull har förlorat många av sina.

Så kan någon här ge lite input vad jag kan göra för hans del? Ska precis inreda en låda åt honom för karantän, om det är något i terrariet som påverkar detta. Enligt ödlevakten så har han hållt ögonen stängda i ca 2 veckor. 

Enda förslaget från mig just nu är att använda koksaltlösnung hellre än vatten om du vill göra rent, irriterar ögonen mindre, förutsätter att det gäller även ödlor. Lätt att göra själv hemma, ska vara ca 0.9 procent salt, så till 1 dl vatten (100 ml) tar du ett knappt kryddmått salt (1 ml), koka för steril lösning.

Att fukta ögonenmha pipettdroppning bör inte kunna skada oavsett vad problemet är, och bör kunna lundra något åtminstone.

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa till,! 

166
54
Leoleopardgecko:
Jag spolade ögonen igår med koksaltlösning och då började ena ögat att blöda. Därefter fick jag ut en lång skinnbit ur varje öga. Känns oroväckande att han inte har blivit bättre i ögonen och att det började blöda.

Vi ska iallafall iväg till veterinären på tisdag nästa vecka! 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Låter ju inte så bra om det är hornhinnan som börjar falla bort? Kan du tänka dig några faktorer i terrariet som skulle kunna ha orsakat detta? 

166
54
Leoleopardgecko:
AlexGustavsson skrev:
Låter ju inte så bra om det är hornhinnan som börjar falla bort? Kan du tänka dig några faktorer i terrariet som skulle kunna ha orsakat detta? 

Nej jag har ingen aning. 
Bifogar bild på terrariet. Han bor inte där inne nu då han fått flytta in i karantän. Har även stått en fuktlåda därinne.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Leoleopardgecko skrev:

Nej jag har ingen aning. 
Bifogar bild på terrariet. Han bor inte där inne nu då han fått flytta in i karantän. Har även stått en fuktlåda därinne.

Det skulle ju kunna vara så att han fått något främmande i ögat, sand eller en sten? Som har legat och skavt på hornhinnan? 

166
54
Leoleopardgecko:
AlexGustavsson skrev:

Det skulle ju kunna vara så att han fått något främmande i ögat, sand eller en sten? Som har legat och skavt på hornhinnan? 

Men skulle det resulterat i ögoninflammation och hornhinnelossning på båda ögonen?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Leoleopardgecko skrev:

Men skulle det resulterat i ögoninflammation och hornhinnelossning på båda ögonen?

Om det är så att hon fått in något främmande föremål i båda ögonen så kan det ju mycket väl resultera i det! 

166
54
Leoleopardgecko:
AlexGustavsson skrev:

Om det är så att hon fått in något främmande föremål i båda ögonen så kan det ju mycket väl resultera i det! 

Jo så är det ju. Jag funderar på om han har fått ett främmande föremål i ögat som resulterat i ögoninflammation som gått över till andra ögat. Tog ny bild på det värsta ögat. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild