Mata djungelrutpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
markus993:
Hallå. Jag är lite nyfiken på hur ofta ni matar era vuxna djungelrutpyton där ute? Har läst att dom flesta gör det varannan vecka, stämmer detta, eller är det för tätt inpå?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag matar vuxna rutpyton var 3e till var 5e vecka med ett bytesdjur. Har inget exakt matschema :) 

Varannan vecka kanske fungerar det också om man matar med mindre byten, hört folk som ger sina vuxna pytonormar mat 1 gång per vecka men det tycker jag är alldeles för ofta! Då hinner dom knappt smälta bytet innan nästa matning vilket leder till en inaktiv & övermatad orm vilket såklart inte är bra men kan förstå att det är enkelt hänt i fångenskap :) 

Det värsta jag hört var en känd uppfödare som matade djuren 3-4 gånger i veckan! Att dom ens äter varje gång är ju en mysterium för mig. :) Vansinnigt såklart men som tur är inte från Sverige där jag tycker många verkar ha en bra sund syn på att mata ormar i fångenskap. Pytonormar pratar jag om som ett förtydligande. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild