Första orm, storlek på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Kaa:
Hej

Jag har, av någon anledning fått ett växande intresse för ormar och har bestämt mig för att satsa på en majsorm. 

Har sökt information om ormar i terrarium och även beställt en bok som förhoppningsvis ska öka min kunskap innan jag väl skaffat min orm. Hur som helst så vill jag gärna ha ett svar från er också angående just terrarium. 

Jag har läst på nätet, kollat youtube filmer och även rådfrågat försäljare om vilket terrarium jag ska köpa. Vissa säger att det är super viktigt att börja med ett litet, andra säger att det inte finns ett förstort terrarium. 

Vill gärna veta vad ni tycker.

Jag hade tänkt att köpa ett 30x30x30 och sedan uppgradera till ett 90x45x45 
Förstår att ni inte kan berätta vad just min orm hade fördragit men mellan tummen och pekfingret kanske ni kan ge mig ett råd. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Där kan du kolla vad som är det minsta tillåtna terrariemått att användra till ödlor/ormar.

Nu har jag bara haft ödla själv, och ingen orm, men känner folk som har/ haft orm.
Jag förespråkar alltid att detso strörre terrarium man kan ha desto bättre.
Så länge man har koll på att den äter som den ska, har sina solplatser, värmeställen och gömmställen som den ska så är det lugnt.

Det är juh inte direkt att ormar i det vilda är instängda på en begränsad yta....

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Det viktigaste är ju i detta fall att skapa en riktigt trygg miljö för ormen, så du bör oavsett storlek på terrariet satsa på riktigt mycket gömställen! Stenrösen eller liknande är ju både snyggt och fyller sin funktion

5
0
Kaa:
Flyers90 skrev:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Där kan du kolla vad som är det minsta tillåtna terrariemått att användra till ödlor/ormar.

Nu har jag bara haft ödla själv, och ingen orm, men känner folk som har/ haft orm.
Jag förespråkar alltid att detso strörre terrarium man kan ha desto bättre.
Så länge man har koll på att den äter som den ska, har sina solplatser, värmeställen och gömmställen som den ska så är det lugnt.

Det är juh inte direkt att ormar i det vilda är instängda på en begränsad yta....

Okej tack. Har läst att om man har för stort terrarium och ormen känner sig otrygg så blir den också aggresiv och svår att jobba med. 

AlexGustavsson skrev:
Det viktigaste är ju i detta fall att skapa en riktigt trygg miljö för ormen, så du bör oavsett storlek på terrariet satsa på riktigt mycket gömställen! Stenrösen eller liknande är ju både snyggt och fyller sin funktion

Precis så tänkte jag med. Tänkte bryta av terrariumet i 2 sektioner i början så det inte känns så stort. Men tack för svar då behöver jag inte oroa mig så mycket om det bekymret. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Kaa skrev:

Okej tack. Har läst att om man har för stort terrarium och ormen känner sig otrygg så blir den också aggresiv och svår att jobba med. 

Vad menar du med svår att jobba med? Ormen trivs bäst i terrariet och bör inte handskas, om inte nödvändigt. =)
Och otrygg bör den inte vara om man anpassar inredningen bra efter ormens behov med många gömställen osv. =)

5
0
Kaa:
Flyers90 skrev:

Vad menar du med svår att jobba med? Ormen trivs bäst i terrariet och bör inte handskas, om inte nödvändigt. =)
Och otrygg bör den inte vara om man anpassar inredningen bra efter ormens behov med många gömställen osv. =)

Vad jag menar med att "Svårt att jobba med" är att, återigen. i störra terrarium så kan en orm känna sig hotad och därför vara mer aggressiv. Detta i det vilda spelar ingen större roll eftersom allt från ormens pespektiv är ett hot. Men om man har en orm i ett terrarium vill man att ormen ska känna sig trygg i sin egen miljö och därmed blir det lättare att ta ut den från sitt hem för att mata ormen. 
Finns dessutom sådana som säger att en orm kan vägra äta pga för stort terrarium. 

Det är en av anledningarna till varför man skulle vilja ha ett mindre terrarium och jobba sig uppåt. 
Därav ville jag fråga er som har ormar och kan dela med er av erfarenhet.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Kaa skrev:

Vad jag menar med att "Svårt att jobba med" är att, återigen. i störra terrarium så kan en orm känna sig hotad och därför vara mer aggressiv. Detta i det vilda spelar ingen större roll eftersom allt från ormens pespektiv är ett hot. Men om man har en orm i ett terrarium vill man att ormen ska känna sig trygg i sin egen miljö och därmed blir det lättare att ta ut den från sitt hem för att mata ormen. 
Finns dessutom sådana som säger att en orm kan vägra äta pga för stort terrarium. 

Det är en av anledningarna till varför man skulle vilja ha ett mindre terrarium och jobba sig uppåt. 

Finns ingen anledning att plocka ut en orm för att mata den. Den kan mycket väl äta i terrariet.
En orm kommer inte känna sej hotad för att terrariet är större. Det som skulle göra att den kan känna sej hotad i sådana fall är brist på gömmställen, så den känner sej trängd eller likande. =)

5
0
Kaa:
Flyers90 skrev:

Finns ingen anledning att plocka ut en orm för att mata den. Den kan mycket väl äta i terrariet.
En orm kommer inte känna sej hotad för att terrariet är större. Det som skulle göra att den kan känna sej hotad i sådana fall är brist på gömmställen, så den känner sej trängd eller likande. =)

okej

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Kaa skrev:

Där följer jag inte riktigt ditt resonemang! Anledningen till att man traditionellt sätt rekommenderar små terrarier är framförallt för att folk generellt sätt inreder allt för sparsmakat. Ett stort terrarie är ju alltid att föredra även för små ormar men det gäller då att det är MYCKET inredning i det, på så vis komemr ormen känna att den har platser att dra sig tillbaka på om den känner sig osäker. Jag har testat både att ha dem i mindre terrarier samt kört större men med mängder av sten och stockar, växter mm. och det har funkat lika bra i båda. Men rent etiskt ser jag dem hellre i ett större naturligt inrett terrarium där det även blir lättare att skapa korrekta temperaturgradienter. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild