Hej allihopa!
Har en en ung skäggagam som jag och min sambo haft ett tag nu, han är jättesnäll och lätthanterlig!
Vi har haft honom ute lite då och då de senaste veckorna och har försökt att få han att lita på oss genom att handmata honom med lite ruccola och sånt, vilket har gått jätte bra! :)
Men, den senaste veckan så har han börjat bita efter fingrarna så fort man stoppar in handen i terrariumet, jag tror att det är för att vi har gett honom Ruccola och han får för sig att "Titta nu stoppar dom in handen igen då är det nog mat".
Jag tror absolut inte han är arg eller aggresiv eller så, utan att han tror att vi kommer med mat när vi öppnar, vilket är lite synd ..
Självklart är detta vårt fel som ägare men jag kände att jag inte visste var jag skulle vända mig riktigt så det blev att jag frågade här! :)
Detta är mitt första riktiga terrariedjur, har haft två vuxna skäggagamer förrut som jag tog hand om under ett par månader men förutom det har jag inte haft någon ödla innan!
Jag börjar liksom bli lite rädd för att plocka ut honom eller att stoppa in handen för jag är rädd att han ska bita mig, så jag undrar lite, hur ont gör det at bli biten av en liten skäggagam? Borde jag kanske t.o.m låta honom bita mig en gång för att han ska inse att mitt finger inte är mat?
Förövrigt så måste jag lägga till att vi inte tar ut honom för ofta eller något, vi tar kanske ut honom 1-2 gånger i veckan kanske och detta har varit för att göra honom van vid att man hanterar honom, ibland tar vi ut honom 1 gång i veckan och ibland inte alls, det är lite olika, men vi är inte på honom för mycket eller stressar honom! :)
Är tacksam för alla tips och råd som ni kan komma med! Vill ju att han ska få ha det så bra som möjligt hos oss och jag vill heller inte vara rädd för att stoppa in handen hos honom! :)
Utöver detta är han jättesnäll och jätterolig och vi har inga problem med honom! :)
Tack för er hjälp!
Mvh Eddie.