Terrarium till ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Barr:
Halllå, jag är väldigt sugen på att skaffa mig en ögonfransgecko och har lite frågor

1. Vad för något ska man ha som bottensubstrat ? 

2. Jag vill ha ett terrarium med levande växter. Har ni några förslag på stora växter som ödlan kommer att kunna klättra på?

3. Allmäna tips om ögonfransgecko och framför allt deras terrarium är också uppskattade:)

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

Börja med skötselråd så får du grundinfon du behöver. Jag kör med Sansevieria trifasciata som basväxt i terrarierna då bladen är stabila samtidigt som de gärna sover mellan dem. Jag kör på plantationsoil i botten med hoppstjärtar, dyngmask och kubanska gråsugor som städar. 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

Börja med skötselråd så får du grundinfon du behöver. Jag kör med Sansevieria trifasciata som basväxt i terrarierna då bladen är stabila samtidigt som de gärna sover mellan dem. Jag kör på plantationsoil i botten med hoppstjärtar, dyngmask och kubanska gråsugor som städar. 

Vad är dyngmask.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Barr skrev:
Halllå, jag är väldigt sugen på att skaffa mig en ögonfransgecko och har lite frågor

1. Vad för något ska man ha som bottensubstrat ? 

2. Jag vill ha ett terrarium med levande växter. Har ni några förslag på stora växter som ödlan kommer att kunna klättra på?

3. allmäna tips om ögonfransgecko och framförallt deras terrarium är också uppskattade:)

Bra artval! Min är iaf mycket trevlig. Som bottensubstrat kör jag lecakulor i botten, ovanpå det så har jag en blandning av plantation soil och torv. Jag har monstera, guzmania, älghornsbräken, fågelbobräken och gullranka till min dam. Jag hade även en spjutbräken som hon dock hoppade sönder tills den blev så ful att jag inte kunde stå ut med den i terrariet=P Hade även en fönsterficus som dog av okänd anledning...

Ha gärna grenar/korkbark i terrariet också. Både för att det är snyggt och för att den ska kunna välja mellan att klättra på växter eller grenar/bark.

Mata med crested gecko diet och variera med någon insekt eller två ca 1-2gånger i veckan. Får du fler frågor så fråga på, annars får du inga svar=D

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
EmanuelKarl skrev:

Vad är dyngmask.

Eisenia fetida

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:

Eisenia fetida

okej. Får se om jag fixar såna också till mitt terraium. Men för tillfället nöjer jag mig med kubagråsuggor och några enstaka "vanliga" tropiska gråsuggor och massa hoppstjärtar.

2
0
Barr:
Tack för svaren. Tror jag har basfaktan, har läst en hel del. Håller på att planera ett terrarium och var därför jag frågade om växterna. Är det någon som har lite insperation med tips, bilder på terrarium skulle det vara uppskattat

205
203
Micke_E:

205
203
Micke_E:
Nu blev det dubbla bilder och ingen text..jag har blandat murgröna, gullranka,  några växter på stam med större blad och två palettblommor som bokstavligen exploderade under vöxtlysrören. jag försöker blanda färger och former för att ge olika typer av gömställen och texturer.  
Jag använde julas skumtäckta ståltråd som lianer och några grövre pinnar att klättra på. i botten har jag ett 100 l(typ) akvarium som kruka med ogödslad blommor. de olika växterna har jag planterat i fogskumtäckta PET-flaskor som siter fast på bakgrunden.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Micke_E skrev:

Herregud vad snyggt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild