Värme och Luftfuktighet till KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Pateus:
Hej alla!

Har precis byggt mitt första terrarium då jag äntligen bestämt mig för en orm. Det blev en KP då jag älskar deras utseenden.

Men nu till mina frågor.

Jag valde en värmepanel till mitt bygge, dock så lämpar sig de kanske mer till de mindre terrarierna. Mitt är relativt stort, 150x60x60.

Panelen är 70W om jag inte misstar mig och är inställd på 40 Grader dagtid just nu och jag mäter upp ca 28 grader på den varma sidan (I luften), ca 23 på den svalare sidan.
Borde jag maxa min värmepanel till 50 grader? Jag vet att skötselråden säger ca 35 grader på den varma sidan och kanske 26 på den svala.

Har sett att andra bara använder 1 värmekälla, borde min panel räcka? Eller ska jag installera även en värmekabel innan ormen flyttar in?

Har inrett terrariet till viss del, ska bara ha fler konstväxter, stenar och trä då terrariet är stort och KP's inte föredrar större tomma ytor.

Fråga ang luftfuktighet: Utan att försökt få upp LF så ligger den på ca 80%, Är detta för högt? Har terrabark och naturligt solmull som bottensubstrat och 2 ventgaller på baksidan och 2 ventiler på nedre framsida som jag kan välja att öppna eller stänga. Jag vet att skötselråden säger ca 50-60%Jag använder även lysrör som belysning som också går via timer (Dagtid 09:00-21:00 Både värmepanel och ljus)

Förlåt för kanske en otydlig post, skrev ihop snabbt på jobbet så kanske har missat att ge någon viktig information :)
Tack på förhand!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild