Små kvalster...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

184
218
Kristian_F:
För en dryg vecka sedan hittade jag små vita/vitgula kvalster som kröp omkring lite varstans i vårt terrarium. Fick lite panik inledningsvis...

Efter mailkontakt med säljare som konstaterade att de inte har eller haft några problem med ormkvalster så skickade jag in prover till SVA för analys, de fick mitt prov igår, så nu väntr jag på svar.

Troligtvis är det rot/fuktkvalster... Är det någon som har ett latinsk namn på de? Hittar dåligt med info på nätet. De verkar inte irritera ormen något vad jag kan se än, inga beteendeförändringar. Men de kryper på han och jag har sett att några satt runt ena ögat en dag, men det har jag bara sett en gång hittills...

Kommer torka ut bottenmaterialet och får därmed troligtvis överge idèn med ett gräsinrett terrarie, kommer punktvattna ett par tuvor med gräs när problemet är löst och se hur det går. Vad gäller de andra innevånarna, hoppstjärtar och gråsuggor, så återstår det att se hur de klarar sig.

Hur gör ni som kör relativt fuktiga terrarium/vivarium med dessa? Har ni problem och isåntfall hur gör ni?

Har kollat lite på rovkvalster, problemet är att det är ganska mycket hoppstjärtar i terrariet och rovkvalstren äter dessa med, så det blir problematiskt att få någon punkteffekt på dessa små problemgörare...

Troligvis är det lite dålig ventilation i terrariet då det byggdes ihop lite hastigt utav en bekant... och ja...jag han tyvärr inte säga mitt om ventilationen. Jag har borrat upp 18 st 5mm hål i båda frontglasen och utökat ventilationen lite i hörnen i taket, men vet inte om det blir tillräckligt...funderar på att borra upp hål i övre glaslisten också, i värsta fall får jag bygga ett nytt i trä och använda detta till något annat vad det lider...

184
218
Kristian_F:
Svar från SVA:

"Troligen är det inte parasitära kvalster. Det gick inte att

gå vidare med artbestämningen, framförallt på grund av

att kvalstren var för torra. Om ni vill ha vidare

artbestämning, skicka gärna nya kvalster i ett rör med

fuktat papper. Vi kan emellertid inte lova att vi kommer

till artnivå men förhoppningsvis kan vi säga med större

säkerhet om det är parasitära kvalster eller frilveande."

Dock så har antalet kvalster som jag kan se minskat i terrriet nu när det torkat upp lite, och det är ju bra, det talar ju för att det är icke parasiter... vi fortsätter med torrare miljö och ser vad som händer. Håller koll på ormen och det verkar inte irritera eller stressa den hittills. Är det någon som har lite rovkvalster till övers så hojta till, det skadar ju aldrig att ha lite av varje i burken i vilket fall somhelst:)

373
171
Anathawa:
Kristian_F skrev:
Svar från SVA:

"Troligen är det inte parasitära kvalster. Det gick inte att

gå vidare med artbestämningen, framförallt på grund av

att kvalstren var för torra. Om ni vill ha vidare

artbestämning, skicka gärna nya kvalster i ett rör med

fuktat papper. Vi kan emellertid inte lova att vi kommer

till artnivå men förhoppningsvis kan vi säga med större

säkerhet om det är parasitära kvalster eller frilveande."

Dock så har antalet kvalster som jag kan se minskat i terrriet nu när det torkat upp lite, och det är ju bra, det talar ju för att det är icke parasiter... vi fortsätter med torrare miljö och ser vad som händer. Håller koll på ormen och det verkar inte irritera eller stressa den hittills. Är det någon som har lite rovkvalster till övers så hojta till, det skadar ju aldrig att ha lite av varje i burken i vilket fall somhelst:)

Vi har själva inte varit med om att ha fått kvalster i terrarium, men rovkvalstren äter kvalster till dess att dessa tar slut.

då dör också rovkvalstren ut på grund av brist på föda.

min gissning är därför att samma sak skulle hända hos dig: antingen tar städinsekterna slut innan rovkvalstren dör, och i så fall är det ju enkelt att sätta in nya kulturer av dessa. Eller så klarar de sig att du är ju också problemet löst. :)

184
218
Kristian_F:
Ja, jag har förstått att det är högst troligt att hoppstjärtarna strycker med vid tillsättning av rovkvalster, dock så har jag två kanonstarka kulturer på standby, så det är lätt fixat. I teorin skulle de kunna sammexistera, om miljön i terrariet är tillräckligt komplex för att några skulle överleva den första "vågen" av rovkvalster. För att sedan hamna i något sorts equilibrium. De matematiska predator/bytes modellerna visar detta, men det är troligtvis för liten yta för att de ska gälla i någon mer praktisk bemärkelse...:).

En annan model som är lite intressant att göra ett experiment på är den såkallade HSS-medellen om trofiska nivåer i ett system. De lägre stående trofiska nivåerna i systemet blir predator- eller resurskontrollerat beroende på hur många trofiska nivåer i systemet det finns. I terrariet skulle det se ut såhär:

Två trofiska nivåer:

Nivå               Samhället styrs av:
Svamp            Predation
Hoppstjärtar    Konkurrens via resursutnyttjande

Tre trofiska nivåer:

Nivå                Samhället styrs av:
Svamp             Konkurrens via resursutnyttjande
Hoppstjärtar     Predation
Rovkvalster      Konkurrens via resursutnyttjande

Så i teorin (och i praktiken) skulle det bli mindre hoppstjärtar, vilken gynnar de organismer som de är där för att städa bort då isåntfall dessa kontrolleras av konkurrens om resurser istället för predation från hoppstjärtarna. Vid varje ny trofisk nivå som läggs till så alterneras "styrningen" mellan de två olika formerna predation och konkurrens om resurs. Så kanske någon sorts organism som äter rovkvalster, då skulle de ju inte explodera i antal men samtidigt hålla nere nivån oönskade kryp..

Men det vore ju fint om man fick till ett steady state med både städpatrull och kontroll av en predator så de mindre önskade organismerna skulle få svårt att etablera sig...

Nu blev det lite mycket, men sånt här tycker jag är riktigt intressant :)

70
29
tobiias:
Vart köper man rovklvalster ?

184
218
Kristian_F:
Har hittat en.ap-pi.com/ , sen finns det mycket olika rovkvalster i växthus och odlingssvängen typ: www.nyttodjur.se/ 
Sen hittade jag den här greenmethods.com/persimilis/ de har massor med arter, men skickar inte till sverige tyvärr vad det verkar som...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild