Skäggagamsjuveniler - frågor om kost

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
Johnponn:
Hej!

Jag och min sambo ska skaffa en skäggagam och det vi är inne på är en juvenil. Vi har tidigare erfarenhet, men enbart av vuxna skäggisar. Det vi har funderingar kring med juveniler, (då menar vi skäggisar som är kring 3 månader och uppåt), gäller deras kost:

De ska matas tre ggr om dagen med insekter, (hur mycket de vill i ca 15 minuter), men vi undrar om det går bra att då och då mata dem med döda insekter? Som sagt; bara då och då. Och i vilken ålder gäller denna “matrutin”? D.v.s. hur länge bör man mata dem tre ggr om dagen med insekter?

Sedan ska de ju självklart äta grönsaker. Gäller då ca 80% insekter och 20% grönt, och är det då runt var femte måltid grönt, eller 20% grönt om dagen? Vi undrar också om de kan äta samma grönsaker som vuxna skäggisar eller om det är något vi ska hålla oss borta ifrån?

Tack på förhand!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Vad menar du med döda insekter? Är det frystorkade du syftar på, eller insekter som du själv frusit in, eller rent av döda insekter bara?

15
1
Johnponn:
Både fyrstorkade och sånna jag själv frusit in!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Johnponn skrev:
Både fyrstorkade och sånna jag själv frusit in!

Jag brukar själv köpa på mej insekter på mässor osv, som jag sedan tar hem och gutload:ar dem för att sedan frysa in. Vill skäggisarna äta det så fungerar det kanon.
Brukar även vara lättare att ha det så om man någon gång skulle behöva ödlevakt som inte vill hålla på med levande insekter. Näringsmässigt bör det inte vara speciellt stor skillnad jämfört med levande.

Köper man frystorkat däremot vet man inte riktigt vad det är man köper, och bör inte ges som någon form av basföda direkt. Jag har någon sådan burk hemma mest som en reserv.

Kan man hålla sej till levande är det självklart bäst.

Vad som gäller med sallad så skulle jag erbjuda det varje dag. Inte säkert den kommer vilja äta, men det är det inte alla vuxna som gör heller. Och vill de inte göra det så finns det inget att oroa sej för skulle jag säga. Det brukar komma igång med de när det blir äldre sen, men inte ens det är en självklarhet att de kommer göra.

15
1
Johnponn:
Flyers90 skrev:

Jag brukar själv köpa på mej insekter på mässor osv, som jag sedan tar hem och gutload:ar dem för att sedan frysa in. Vill skäggisarna äta det så fungerar det kanon.
Brukar även vara lättare att ha det så om man någon gång skulle behöva ödlevakt som inte vill hålla på med levande insekter. Näringsmässigt bör det inte vara speciellt stor skillnad jämfört med levande.

Köper man frystorkat däremot vet man inte riktigt vad det är man köper, och bör inte ges som någon form av basföda direkt. Jag har någon sådan burk hemma mest som en reserv.

Kan man hålla sej till levande är det självklart bäst.

Vad som gäller med sallad så skulle jag erbjuda det varje dag. Inte säkert den kommer vilja äta, men det är det inte alla vuxna som gör heller. Och vill de inte göra det så finns det inget att oroa sej för skulle jag säga. Det brukar komma igång med de när det blir äldre sen, men inte ens det är en självklarhet att de kommer göra.

Tack så mycket för svaret!

373
171
Anathawa:
Johnponn skrev:
Hej!

Jag och min sambo ska skaffa en skäggagam och det vi är inne på är en juvenil. Vi har tidigare erfarenhet, men enbart av vuxna skäggisar. Det vi har funderingar kring med juveniler, (då menar vi skäggisar som är kring 3 månader och uppåt), gäller deras kost:

De ska matas tre ggr om dagen med insekter, (hur mycket de vill i ca 15 minuter), men vi undrar om det går bra att då och då mata dem med döda insekter? Som sagt; bara då och då. Och i vilken ålder gäller denna “matrutin”? D.v.s. hur länge bör man mata dem tre ggr om dagen med insekter?

Sedan ska de ju självklart äta grönsaker. Gäller då ca 80% insekter och 20% grönt, och är det då runt var femte måltid grönt, eller 20% grönt om dagen? Vi undrar också om de kan äta samma grönsaker som vuxna skäggisar eller om det är något vi ska hålla oss borta ifrån?

Tack på förhand!

Vi fick också tipset att inte ta ut grönsakerna för tidigt.
Gamla torra salladsblad tex kan vara godare än de helt färska. inget ruttet, såklart, men slöa och torra saker finns det de som föredrar. :) plus att de hinner kolla upp långsamt vad det är för nåt.

Mindre bitar är bra, extra mycket färger verkar kunna locka. Att lägga larver i grönsakerna så att allt rör sig. Och att ha ätbara växter som terrarieväxter. Sätt in en ren fin Hibiskus, plantera in madkrosplantor du gräver upp ute, strö ut frön av ätlig växtlighet på svala sidans substrat funkade för vår, men den var lite äldre.

1159
626
Temla:
Johnponn skrev:
Hej!

Tack på förhand!

"Gäller då ca 80% insekter och 20% grönt, och är det då runt var femte måltid grönt, eller 20% grönt om dagen?"

Juveniler ska mest äta insekter... _Det där 80/20 är för vuxna. Men även då är det inte säkert man kan få dem äta så mycket grönt.. Det varierar från individ till individ.
80/20 betyder inte varje dag, utan överlag. T.ex. ska vuxna har färska grönsaker varje dag och insekter ca varannan eller var tredje dag. Men som sagt, inte alla vuxna är speciellt förtjusta i grönsaker. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild