Vivarium av akvarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
dragge:
Hej allihop. Jag är helt ny  här ,och har lite frågor angående vivarium . Det är nämligen så att jag har ett saltvattens akvarium på 350l  och undrar om man kan använda det som vivarium för tropiska växter och grodor ? Det är borrad i botten med 3 hål som man kanske kunde använda. Med vänlig hälsning,  

4
2
dragge:
Kan man överhuvudtaget använda akvarium som vivarium ?

334
290
LobsterPie:
dragge skrev:
Hej allihop. Jag är helt ny  här ,och har lite frågor angående vivarium . Det är nämligen så att jag har ett saltvattens akvarium på 350l  och undrar om man kan använda det som vivarium för tropiska växter och grodor ? Det är borrad i botten med 3 hål som man kanske kunde använda. Med vänlig hälsning,  

Jag vet att på andra sidan Atlanten så använder de sig av akvarium till just detta ändamål. jag kan inte svara på hur pass bra det är för djuren eftersom det egentligen saknas ventilation. men det kan man säkert lösa rätt smidigt med typ en datorfläkt eller så.

En fördel är ju att fukten hålls instängd till större del vilket är bra för att hålla luftfuktigheten uppe. men mindre bra för luftkvaliteten. 

Jag kan dock vara ute och cykla lite då jag inte har så mycket erfarenhet av det.

40
15
porcelain:
dragge skrev:
Kan man överhuvudtaget använda akvarium som vivarium ?

Det går helt klart att använda akvarium men ett starkt tips är att se över ventilationen. Minst en, helst två ventilations in-/utsläpp så funkar det bra :) 
Jag har själv ersatt akvarietoppen med nät och fläkt bitvis på ett tidigare akvarium som sedan ett par år har varit terrarium åt regnskogslevande djur.

4
2
dragge:
om man har öppning till  ventilation i taket och två data fläktar på varsin kort sidan av akvariumet skulle det funka bra ?  på vilken höjd man skulle plasera data fläktar?

40
15
porcelain:
Mitt akvarie är lite ombyggt men jag har mitt nät upptill, på framsidan (akvariet har måtten 45x45 i basen och 90 högt). Jag har en fläkt uppe vid nätet som sittet med magneter. En mätare av fukt och temperatur vid den. Så flyttar jag fläkten till att sitta på nätet när det blir för fuktigt och längre in om jag vill ha mindre fuktigt. Har även sett de som har nätet på toppen och fläkten mot nätet och sedan en större burk ovanför fläkten för att cirkulera luften utan att förlora allt för mycket fukt. Men en fläkt längre från nätet borde kunna ge samma effekt, föreställer jag mig. 

4
2
dragge:

Tackar alla  för info .

40
15
porcelain:
Varsågod och lycka till med bygget :)

373
171
Anathawa:
Det finns också filmer på Youtube som visar hur man byter ut framsidan av glaset mot nya skjutdörrar och därigenom får ett terrarium. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild