Ny ödla, Något speciellt att tänka på?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Att du fått rådet att du "Absolut inte" behöver ha vattenskål anser jag är helt absurt av flertalet anledninar! För det första så dricker de gärna ur vattenskål. De får i sig en hel del vätska via CGD men det är trots allt inget ökenlevande djur vi pratar om i detta fallet! Sedan så skulle jag i ditt fall ha en vattenskål med rejäl area, skulle kanske använda mig av t.ex. exoterras matskålar om det är ett yngre djur du har då vattennivån i dessa inte blir så djup. Den stora arean gör att avdunstingen ökar och via det luftfuktigheten! Täck åtminstonde halva toppen med en plexiskiva eller fuktig handduk eller liknande, nu under vintermånaderna så sjunker luftfuktigheten rejält generellt, en luftfuktighet på 50% är ju lite klent! Jag kör med compacttop-armaturer som helt täcker taket vilket minskar avdunstningen rejält! 
Om jag var du skulle jag fylla botten med jord istället då det hålelr fukt bättre än bark. Däri kan du ju då på ett lättare och snyggare sätt plantera MYCKET levande växter som dels skapar en naturligare och tryggare miljö för ödlan men som även då höjer luftfuktigheten. Om du då placerar en lågwatts värmematta under (var försiktig med för höga temperaturer i terrariet dock) så kommer den att få en snabbare avdunstning av markfukten! Om du inte lyckas höja luftfuktigheten snabbt nog bör du införskaffa ett gömsle av något slag (placerat högt upp i terrariet) som du fyller med fuktig sphagnummossa där ett mer gynnsamt mikroklimat skapas. 

1275
1725
Falk:
Se gärna till att den får mer att klättra på, dvs så att den kan utnyttja mer höjd utan att behöva klättra på väggarna.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Falk skrev:
Se gärna till att den får mer att klättra på, dvs så att den kan utnyttja mer höjd utan att behöva klättra på väggarna.

det har jag redan skrivit.

12
2
Haren:
Falk skrev:

Yes, Var precis iväg och köpte en lagom stor schefflera nora som ger geckon gott om gömställen högt uppe i Terrariet sen får jag åka o köpa lite mer pinnar och lianer. Hörde dessutom att man kunde gå ut i skogen och plocka egna pinnar, är det någon slags pinne/bark jag ska akta mig för eller funkar alla? 

293
354
Dynamitella:

Personligen hade jag inte haft en så ung bebis i ett terrarium lagom för en vuxen.

Här hemma bor ungar i inget större än 20x20x30 cm fram till 5 gram, därefter 30x30x45 upp till 20 gram och slutligen sitt 45x45x60 eller större. Jag känner att det är enklare att hålla koll på djuret i ett mindre terrarium, och ungen i fråga promenerar förbi maten fler gånger än i ett stort terrarium.

Grenar kan du plocka från vilka lövträd (obs, ej barrträd!) som helst. Skölj av så eventuella kryp inte följer med bara. 

Tänk på att ungar växer mycket bättre om de får insekter i kosten. Så daglig crested gecko diet och så mycket insekter (små, små sådana) som lillen orkar äta ett par gånger i veckan är bra. Glöm inte kalk också :)

12
2
Haren:
Dynamitella skrev:
Personligen hade jag inte haft en så ung bebis i ett terrarium lagom för en vuxen.

Här hemma bor ungar i inget större än 20x20x30 cm fram till 5 gram, därefter 30x30x45 upp till 20 gram och slutligen sitt 45x45x60 eller större. Jag känner att det är enklare att hålla koll på djuret i ett mindre terrarium, och ungen i fråga promenerar förbi maten fler gånger än i ett stort terrarium.

Grenar kan du plocka från vilka lövträd (obs, ej barrträd!) som helst. Skölj av så eventuella kryp inte följer med bara. 

Tänk på att ungar växer mycket bättre om de får insekter i kosten. Så daglig crested gecko diet och så mycket insekter (små, små sådana) som lillen orkar äta ett par gånger i veckan är bra. Glöm inte kalk också :)

Var på Herperschoise i Uppsala där jag fick rådet att köpa ett stort terrarium redan nu så jag slipper uppgradera ifrån ett mindre om ett par månader så litade på henne fast jag läst att man ska ha mindre åt småttingar. Om det inte funkar att ha den i mitt 45x45x60 så får jag väl ta o köpa ett lite mindre åt den så länge

293
354
Dynamitella:

Haren skrev:

Var på Herperschoise i Uppsala där jag fick rådet att köpa ett stort terrarium redan nu så jag slipper uppgradera ifrån ett mindre om ett par månader så litade på henne fast jag läst att man ska ha mindre åt småttingar. Om det inte funkar att ha den i mitt 45x45x60 så får jag väl ta o köpa ett lite mindre åt den så länge

Personligen tar jag aldrig råd från djuraffärer, utan läser på själv i förväg och pratar med uppfödare. På så sätt får man fram pålitlig information direkt :) Det kan vara så att ungen klarar sig fint i ett stort terrarium, men det är inte så vi uppfödare gör, då ungarna ibland tappar bort sig, mår dåligt utan att man ser etc. Man måste inte lägga pengar på ett glasterrarium, utan en plastlåda med ventilationsnät går lika bra den första tiden. :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag körde mina fransar i stort direkt, så länge man har mycket inredning och kanske i extrema fall ha två matskålar 

373
171
Anathawa:
Dynamitella skrev:

Personligen tar jag aldrig råd från djuraffärer, utan läser på själv i förväg och pratar med uppfödare. På så sätt får man fram pålitlig information direkt :) Det kan vara så att ungen klarar sig fint i ett stort terrarium, men det är inte så vi uppfödare gör, då ungarna ibland tappar bort sig, mår dåligt utan att man ser etc. Man måste inte lägga pengar på ett glasterrarium, utan en plastlåda med ventilationsnät går lika bra den första tiden. :)

Ursäkta, men naturen är väl aningen större än max 60 cm åt varje håll?
Alla dessa tips om att hålla djuren så smått som alls tillåts, finns det nåt belägg  för att det har fördelar för individen snarare än för uppfödaren?
Sätt dit fler matskålar om du tror din är för långt bort?
Har svårt att riktigt förstå varför man resonerar att de inte mår bättre av en varierad miljö, hur får du tillräckligt varierade mikroklimat i en pytteliten plastlåda? 
Visst finns det en bortre gräns, men vuxenterrarier är väl sällan för stora för juveniler?

293
354
Dynamitella:
Anathawa skrev:

Ursäkta, men naturen är väl aningen större än max 60 cm åt varje håll?
Alla dessa tips om att hålla djuren så smått som alls tillåts, finns det nåt belägg  för att det har fördelar för individen snarare än för uppfödaren?
Sätt dit fler matskålar om du tror din är för långt bort?
Har svårt att riktigt förstå varför man resonerar att de inte mår bättre av en varierad miljö, hur får du tillräckligt varierade mikroklimat i en pytteliten plastlåda? 
Visst finns det en bortre gräns, men vuxenterrarier är väl sällan för stora för juveniler?

Tja. Jag har upplevt att ungar ibland har ömsproblem eller äter dåligt, och då ser man dem inte lika ofta i ett enormt terrarium. Vi snackar en gecko stor som ett lillfinger. Det är lätt hänt att man missar ett litet problem som blir stort etc. Jag har haft speciellt aktiva ungar som redan vid 3 gram fått gå i 30x30x45 eller 45x45x60 cm, men det känns betydligt säkrare med en mindre behållare tills de äter stadigt och ömsar på bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild