Vilken orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Danielll skrev:
Tack för alla tips. Flickvännen går med på två små kp och typ inget annat. 
Hon tycker de flesta ormar är obehagliga men vi kollade på en Kp i någon beige färg som var väldigt lugn så det får bli det.
Kläcks ägg av kp denna tid på året? Det var någon som sa det.

Dags att byta ut flickvännen då?!? ;) 

Tänk på att humöret på kp behöver inte alls vara bättre än på andra pytonormar, allt handlar om individen tycker jag! Sen är ju som redan nämnt juveniler ofta rätt nervösa av sig, oavsett art :) Men även där är det individer såklart. 

Och varför inte satsa på två olika arter om ni ändå ska ha två terrarium? :) Då kan ni välja en varsin.. till att börja med... 

18
4
Danielll:
Kan man inte ha två i ett terrarium? Då får jag börja med en :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jo man kan om man vill, men man bör vara påläst innan man håller flera ormar ihop i samma terrarium :) Det är ju absolut inget att rekommendera att hålla flera ormar i samma terrarium, finns absolut inga fördelar utan nackdelarna är däremot flera. 

Ormar är även solitära djur, dvs ensamlevande och mår bäst utan sällskap av artfrände. Vill man avla så sammanför man oftast paret under vintervilan om vi pratar pytonormar. Sen resterande tid på året bör djuren hållas ensamma.

Kul att ni valt..du valt :) att skaffa orm igen, bättre djur i fångenskap finns ej. 

18
4
Danielll:
Flickvännen kanske bara behöver vänja sig. Kanske kan hitta på någon annan orm. :) Jag kanske ska lugna mig med beslut. 
Jonas hur tycker du man ska gå till väga då. Känna på olika ormar i butiker?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Danielll skrev:
Flickvännen kanske bara behöver vänja sig. Kanske kan hitta på någon annan orm. :) Jag kanske ska lugna mig med beslut. 

Hon vänjer sig säkert fortare än hon tror, brukar vara så :) 

Det absolut bästa vore ju om ni kunde besöka någon som har ormar hemma, helt klart bäst! Men även att besöka mässor eller bara läsa en jä**a massa om olika arter och se vad man gillar mest :D 

Kungspyton är såklart ingen dålig orm att ha även om jag tycker det finns flera andra pytonormar som lämpar sig precis lika bra som en "nybörjarorm" eller vad man vill kalla det. Åsikterna angående olika arter har och kommer nog alltid gå isär och vilken smak man har. Det finns som tur är nåt för alla inom ormar iaf. Har ni vägarna förbi mitt område går ett besök att ordna, att bli medlem i en förening är inte heller en dum ide :) 

Lycka till och välkommen till en fantastisk hobby.

18
4
Danielll:
Tack för tips och råd. Jag kanske ska fundera ett tag till då :)

205
203
Micke_E:
Danielll skrev:
Tack för tips och råd. Jag kanske ska fundera ett tag till då :)

379
399
Mr_B:
Danielll skrev:

Hittar du en orm i butik ska du alltid be om att få hålla djuret du är intresserad av. Där har du möjlighet o kolla om djuret är friskt. jag gör alltid det. Får jag ej så brukar jag hoppa över köp.

finns såklart undantag här. Men det säger sunt förnuft.

18
4
Danielll:

18
4
Danielll:
En sådan här blev det. En sex år gammal Bci Honduras. Jättelungt temprament och bara en meter lång typ. Mörk och fin i färgen men bilden blev inte så bra :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild