Vilken orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
4
Danielll:
Hej!
Jag har provat på att ha orm tidigare. Först en juvenil djungelrutpyton. Den högg som en symaskin men fantastiskt fin. Sen bytte jag ut den till en väldigt grinig och aggressiv boa constrictor imperator juvenil. Jag gav upp för den var för krävande för mig. Försökte massa olika idéer om hur jag skulle få den lugn. Nu har jag blivit lite ormrädd. Har lite svårt med högt väsande och konstant huggande.
Nu några år senare vill ja försöka igen. Som det ser ut nu så blir det en Kp med lite lugnare temperament men är det någon som har erfarenhet av någon trevlig lugn orm helst inte allt för stor och inte majs, kungssnok, sandboa.

37
12
Rabalder:
Huggormssnok, Natrix maura. Min pyser o fnyser lite när man måste ta i den (hanterar så lite som möjligt, så knappast handtam) men aldrig ett försök till hugg. Tittar gärna ut om du plockar i burken. Lätta i skötsel och toppar väll runt metern om du köper en hona. 

18
4
Danielll:
Den lät spännande men den bajsar typ när du tar i den? Det står om ett illaluktande "sekret".
Mata med fisk låter ju kanon annars.

18
4
Danielll:
Nej den väser för mycket :)

37
12
Rabalder:
Danielll skrev:
Den lät spännande men den bajsar typ när du tar i den? Det står om ett illaluktande "sekret".
Mata med fisk låter ju kanon annars.

Skulle inte vilja säga att den bajsar när du tar i den, men visst har det hänt att den lagt en kladd över fingrarna. Ett illaluktande sekret är ju ett försvar som väldigt många ormar använder sig av. Så de tror jag inte du kommer undan. Och att den väser för mkt? Allt handlar ju om hantering, jag väljer att hantera min så lite som möjligt, där av pyset o fnyset, den är helt enkelt inte handtam. Väljer du att hantera din varje dag så kommer säkert pyset o fnyset försvinna med tiden då den blir van vid hanteringen.

18
4
Danielll:
Okej men då kan det ju säkert vara intressant ändå. Ser ju väldigt fin ut också. Tack för tipset :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Personligen tycker jag alla olika Rutpytons är betydligt trevligare i terrarium än kp´s. Dom ligger gärna framme + att dom har grym matrespons, i jämförelse med många kp. Men smaken är givetvis som baken :) 

Irian jaya rutpyton är den minsta av underarterna.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=m_spilota_harrisoni

210
273
Lordguras:
De flesta juveniler är väll lite nervösa, bitska av sig. En äldre snäll KP ?:)

1685
794
fluffis:
Mitt tips är att få tag i en vuxen orm. Om du åker hem till den som vill sälja en orm och får prova att hålla i den först skulle kanske varit nåt? Kungspyton är inte min favorit direkt eftersom de är rätt så strängt nattaktiva men om du kan ordna så att du kan skymta den på kvällen så kanske det blir jättebra. Valet av orm är ju ditt :)

18
4
Danielll:
Tack för alla tips. Flickvännen går med på två små kp och typ inget annat. 
Hon tycker de flesta ormar är obehagliga men vi kollade på en Kp i någon beige färg som var väldigt lugn så det får bli det.
Kläcks ägg av kp denna tid på året? Det var någon som sa det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild