Silikon på trä

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
1
SydpOlof:
Hej!

Fäster silikon bra på trä? exempelvis plywood?

Har googlat runt som en dåre med inte fått något rakt och tydligt svar.
Har inte arbetat med silikon på flera år och kan inte minnas att jag limmat det ihop med trä förut.

Jag hade tänkt använda silikonet som täckyta på en plywoodskiva (som kommer att bli bakgrund).
Silikonet ska täckas på plywoodskivans ALLA ytor (front, bak och kanter) så att skivan skyddas mot fukt.

På den sida av skivan som kommer att bli frontsidan ska silikonet täckas med bark och torv.

334
290
LobsterPie:
SydpOlof skrev:
Hej!

Fäster silikon bra på trä? exempelvis plywood?

Har googlat runt som en dåre med inte fått något rakt och tydligt svar.
Har inte arbetat med silikon på flera år och kan inte minnas att jag limmat det ihop med trä förut.

Jag hade tänkt använda silikonet som täckyta på en plywoodskiva (som kommer att bli bakgrund).
Silikonet ska täckas på plywoodskivans ALLA ytor (front, bak och kanter) så att skivan skyddas mot fukt.

På den sida av skivan som kommer att bli frontsidan ska silikonet täckas med bark och torv.

Jag skulle våga påstå att det kommer sitta som tusan.

Men det känns som en onödigt jobbig process för att fuktsäkra en skiva. Vore enklare att köra med typ formplyfa som redan är fuktsäker och sen köra med pva-lim och torv på en frigolitskiva som du sätter upp sen. 

26
1
SydpOlof:
Kan funka det med.

Frontsidan kommer i stort sett att täckas med rötter och klippmoduler som skruvas och limmas fast.
Så den sidan kommer ju endast täckas med silikon på de toma ytorna.

Men tack för svar!
Då vet jag att silikon fäster bra på trä.

2966
1648
Hoggaforfan:
SydpOlof skrev:
Kan funka det med.

Frontsidan kommer i stort sett att täckas med rötter och klippmoduler som skruvas och limmas fast.

Men tack för svar!

SydpOlof skrev:
Kan funka det med.

Men tack för svar!

Det fungerar med silikon på OSB och på kortsidorna på plywood medans själva ytan på plywooden är jämnare yta så då sitter det inte så bra. Det kommer troligtvis att släppa förr eller senare. Jag hade lackat med pva-lim (trälim) såvida det inte ska komma vatten där då är tec7 eller PL600 och dammduk bättre.
Är det inget djur med klor så räcker det med akrylfärg.

26
1
SydpOlof:
Okej!

Man kan ju alltid rugga upp ytan på plywood med grovt sandpapper?
Plywood består ju av furu som inte är ett fett träslag. Furu har ju desutom god vidhäftning.

Anledningen till att jag är så inne på plywood är för att en bygghandlare i närheten säljer plywoodskivor i lagom storlekar och dimensioner.
Deras OSB-skivor är enorma och otympliga att frakta hem.

Skivorna kommer inte att utsättas för vatten mer än då det duschas lite lätt i terrariet ca 2 gånger i veckan.
Klimatet i terrariet är tropiskt men halvtorrt.

Har tec7 samma volym och konsistensen som silikon?
Jag vill gärna få lite struktur på ytan där barken och torven ska sitta.

2966
1648
Hoggaforfan:
SydpOlof skrev:
Okej!

Man kan ju alltid rugga upp ytan på plywood med grovt sandpapper?
Plywood består ju av furu som inte är ett fett träslag. Furu har ju desutom god vidhäftning.

Anledningen till att jag är så inne på plywood är för att en bygghandlare i närheten säljer plywoodskivor i lagom storlekar och dimensioner.
Deras OSB-skivor är enorma och otympliga att frakta hem.

Skivorna kommer inte att utsättas för vatten mer än då det duschas lite lätt i terrariet ca 2 gånger i veckan.
Klimatet i terrariet är tropiskt men halvtorrt.

Har tec7 samma volym och konsistensen som silikon?
Jag vill gärna få lite struktur på ytan där barken och torven ska sitta.

De kan inte kapa skivorna åt dig? En del ställen kan det. Plywood är dock snyggare än osb.
Jag tror det är lätt att det finns damm på skivorna som gör att det fäster dåligt samt jämn yta som ger dåligt fäste. Jag vill minnas att jag provat rengöra etc men blev inte bra. Det kanske fungerar ifall ytan ruggas upp och rengörs noga.
Tec7 har liknande egenskaper som silikon men starkare och övermålningsbar, fungerar även under vatten. Luktar inte men kostar tyvärr det dubbla vs silikon. Bra våtsug så lätt att fästa saker som ska torka fast.
PVA-limmet kan bli något vitaktigt i kontakt med vatten men så snart vattnet dunstat av så är det transparent igen så jag hade faktiskt tittat på det i ditt fall. 
www.gulakatten.se/skola-hobby/bild-och-form/lim-allround-5000-ml/

Jag blandar det med naturmaterial (lera, torv etc)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

26
1
SydpOlof:
Denna bygghandel sågar inte upp åt en.
Man får göra det själv men fogsvans är det verktyg de tillhandahåller, dvs drygt och tidskrävande att såga upp en stor skiva med :)

Skivorna kommer ju inte att synas eftersom de ska täckas med rötter, klippmoduler och torv.

Om man ruggar upp med ett extremt grov sandpapper och sedan suger bort dammet med en dammsugare med lite tryck i så borde ju skivan bli dammfri?

Tec7 låter intressant. 
PVA-limmet verkar också bra.
Att det vitnar i tonen gör ju inget om skivan ändå täcks med naturmaterial (bark, rötter och sand med mera).
Men att det vitnar har ingen påverkan på limmets egenskaper? i hållfasthet osv?

Bra länk där man ser hur du gjort. Är så jag tänkt göra med.

2966
1648
Hoggaforfan:
SydpOlof skrev:
Denna bygghandel sågar inte upp åt en.
Man får göra det själv men fogsvans är det verktyg de tillhandahåller, dvs drygt och tidskrävande att såga upp en stor skiva med :)

Skivorna kommer ju inte att synas eftersom de ska täckas med rötter, klippmoduler och torv.

Om man ruggar upp med ett extremt grov sandpapper och sedan suger bort dammet med en dammsugare med lite tryck i så borde ju skivan bli dammfri?

Tec7 låter intressant. 
PVA-limmet verkar också bra.
Att det vitnar i tonen gör ju inget om skivan ändå täcks med naturmaterial (bark, rötter och sand med mera).
Men att det vitnar har ingen påverkan på limmets egenskaper? i hållfasthet osv?

Bra länk där man ser hur du gjort. Är så jag tänkt göra med.

Citera gärna när du svarar annars kommer det ingen notis, du får en iom att du skapade tråden. :-)

Det kanske fungerar att rugga ytan och dammsuga, har för mig jag bara torkade av med en våt trasa så är kanske värt att testa. Köp en tub och testa? Skadar inte att ha en tub silikon hemma ^^

Nej att det vitnar verkar inte påverka något mer än det estetiska. Det finns billigare varianter med lägre pva-halt men då tål det inte vatten utan löses upp (tex Byggmax våtrumslim).
Det var många som inte förstod riktigt av förklaringarna så är en bra tråd att kunna länka till :-P

Pågående bygge kanske kan inspirera?:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6145 

26
1
SydpOlof:
Hoggaforfan skrev:

Citera gärna när du svarar annars kommer det ingen notis, du får en iom att du skapade tråden. :-)

Det kanske fungerar att rugga ytan och dammsuga, har för mig jag bara torkade av med en våt trasa så är kanske värt att testa. Köp en tub och testa? Skadar inte att ha en tub silikon hemma ^^

Nej att det vitnar verkar inte påverka något mer än det estetiska. Det finns billigare varianter med lägre pva-halt men då tål det inte vatten utan löses upp (tex Byggmax våtrumslim).
Det var många som inte förstod riktigt av förklaringarna så är en bra tråd att kunna länka till :-P

Pågående bygge kanske kan inspirera?:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6145 

Okej, har inte skrivit så mycket i forumet så hade dålig koll :)

Får prova det.
Silikon av hög kvalitet som man limmar akvarium med borde ju funka bra.

Intressant tråd på ditt bygge.
Själv har jag färdigställt "skelettet" av mitt bygge och ljusramp.

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

De kan inte kapa skivorna åt dig? En del ställen kan det. Plywood är dock snyggare än osb.
Jag tror det är lätt att det finns damm på skivorna som gör att det fäster dåligt samt jämn yta som ger dåligt fäste. Jag vill minnas att jag provat rengöra etc men blev inte bra. Det kanske fungerar ifall ytan ruggas upp och rengörs noga.
Tec7 har liknande egenskaper som silikon men starkare och övermålningsbar, fungerar även under vatten. Luktar inte men kostar tyvärr det dubbla vs silikon. Bra våtsug så lätt att fästa saker som ska torka fast.
PVA-limmet kan bli något vitaktigt i kontakt med vatten men så snart vattnet dunstat av så är det transparent igen så jag hade faktiskt tittat på det i ditt fall. 
www.gulakatten.se/skola-hobby/bild-och-form/lim-allround-5000-ml/

Jag blandar det med naturmaterial (lera, torv etc)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Min erfarenhet:
Enorm konsistensskillnad mellan den genomskinliga, transparenta tec7 och de färgade varianterna.
Vit tech 7 är kletig nästan lite spackelliknande, ganska tjock, medan den genomskinliga är mycket rinnigare än de silikoner jag jobbat med.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild