Kameleont kontra glas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Hej.
Jag undrar om det är vanligt för kameleonthanar kan bli stressade av att spegla sig själva i terrarieglas?
Jag har precis flyttat över en hane till ett ombyggt vitrinskåp där bara dörrarna är i just glas.
Jag har inte märkt att han blåst upp sig eller betett sig konstigt på något sätt, men jag undrar bara lite allmänt om det är någon större fara.

Här är en nyligen tagen bild

334
290
LobsterPie:
Min jemenkameleont har blåst upp sig mot glaset någon enstaka gång. Så det finns säkert en risk att de kan bli lite stressade om de tror att det är en annan hane där rätt ofta. nu har jag rätt mycket kalkfläckar på glasen så jag tror inte att han ser sig själv längre haha, så det kanske kan vara ett knep för att förhindra det :)

1253
476
leedragon:
reptilicus_ skrev:
Hej.
Jag undrar om det är vanligt för kameleont hanar kan bli stressade av att spegla sig själva i terrarieglas?
Jag har precis flyttat över en hane till ett ombyggt vitrinskåp där bara dörrarna är i just glas.
Jag har inte märkta att han blåst upp sig eller betett sig konstigt på något sätt, men jag undrar bara lite allmänt om det är någon större fara.

Här är en nyligen tagen bild

nej det är en myth vad det gäller kameleonter.

1275
1725
Falk:
Det är vanligt bland vattenagamer att dom attackerar glaset så risken finns kanske hos fler arter också.

334
290
LobsterPie:
leedragon skrev:

nej det är en myth vad det gäller kameleonter.

Är du säker? För jag kan inte komma på något annat som han kan ha velat skrämma iväg eller ragga på.

1253
476
leedragon:

LobsterPie skrev:

Är du säker? För jag kan inte komma på något annat som han kan ha velat skrämma iväg eller ragga på.

det här togs upp i den stora kameleont forum. ingen an personerna som använde glass hade upplev det här. och inte heller träffat på nån som upplevt det personligen.

Jag kan inte svara på det, kan ha varit vad som helst. nån tröja som legat nära honom eller nåt färg som han irriterad sig på.

Om det är så att trots allt det skulle bli problem så  behöver du bara ha lika ljus på utsidan(alltså i rummet) av terrariet som på insidan så blir det ingen spegling

Medlem i SHF
537
750
Patch:

De är ju inte alltid de blir en spegelreflex i fönstret bara för man har glas? 
Jag har sett både leguaner och vattenagamer reagerat på sin spegelbild i rutan och de lär ju en kameleont oxå kunna göra?

Från de ena till de andra så har vattenagamer även en tendens att INTE förstå att de är glas där och få nosen trasig pga av det :/

1253
476
leedragon:
leguaner och kameleonter har annorlunda uppbyggnad på sina ögon och andra sätt att uttrycka sig med, så där kan ligga skillnaden på hur de reagerar

2966
1648
Hoggaforfan:
Är det mörkt utanför buren eller man har insynsskydd på utsidan så blir det som en spegel och en del invidider reagerar på det och en del gör inte det. Sen  om det är någon typ av djur som reagerar mer än andra det vet jag inte men jag kan gissa att terretoriella djur reagerar mer än icke-terretoriella.
Bara en tanke

1
0
Shunodeluxe:
min strax under 2 åriga panterkameleont som bott i nät terrarium hela livet fick för några veckor sen nytt terrarium av glas och han reagerar stark som fan på sin spegel bild fått sätta för båda sidorna av terrariet för att han ska se sig själv mindre så fort de blir mörkt blåser han upp sig och står och gapar mot glaset haha, men kommit fram till att jag ska fixa så bakrunden sträcker sig ut på sidorna av terrarie oxå för nu ser de för jävligt ut med present papper på sidorna, sen tror jag att om man bara får till så de blir upplyst runt terrariet så borde han inte längre kunna se sig själv i glas dörrarna, så ja de stämmer kameleonter kan bli mycket stressade av att se sig själva i glas terrarium .. trust me 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild