Bakgrund till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

67
7
Hajen99:
Gorm skrev:
Tropikhuset i Malmö har väl färdiga bakgrunder?

Det är möjligt, ska helt klart kolla upp det! 

67
7
Hajen99:
anders skrev:
Jag hade kört bakgrund på sidorna med. Det ger dem bättre ställen att få grepp på (se gärna till att bakgrunden inte är platt utan att det finns avsatser och liknande). Det underlättar även för att sätta fast grenar och annat.

Angående material att bygga med så finns det lera som Anathawa nämner. Vissa spricker dock när de inte hålls fuktiga.
I mitt terrarie som jag hade till korallfingergrodor så använde jag en stor gullranka som spred sig över hela terrariet. Bifogar en bild på hur jag inredde mitt:

Väldigt fint inrett, kommer nog sno din idé med gullrankan :) Förstår vad du menar med avsatser m.m. Men är lite sådär till det då jag tror slutsumman kommer bli ganska dyr. Mitt terrarium är nämligen 102x60x60 cm (höjdxbreddxdjup). Så vill hitta ett material (gärna naturligt, eller iaf så billigt som möjligt). Där växter kan växa :) 

67
7
Hajen99:
Daniela_palocci skrev:
Kokosfiberduk kanske? Jag är dock inte duktig på grodjur men det är värt att kolla upp iaf :D

Tack, kollar upp det nu :) 

67
7
Hajen99:
Anathawa skrev:
Jag har några länkar.
Jobbig video men frigolitfri och bra folk, de finns på Facebook, deras nyare grejer är fantastiska

m.youtube.com/watch?v=zrFxyV00O_g

Grimm har oerhört välbyggda grejer, kolla hans island nån gång, men detta är lerbakgrunden.
m.youtube.com/watch?v=YcC2KhKFSyA

Tack! Väldigt fina :D

321
444
Daniel_S:
Hej
För att slippa krångla till saker och ting föreslår att du skaffar xaximplattor och limmar fast.
Det blir snyggt, naturligt och växter fäster gärna på det.
Som växter i terrariet föreslår jag storbladiga varianter typ monstera m.m. Vidare kan du plantera kraftiga bromelior. Mina korallfingrar sitter ofta och gärna i bromelior.

67
7
Hajen99:
Daniel_S skrev:
Hej
För att slippa krångla till saker och ting föreslår att du skaffar xaximplattor och limmar fast.
Det blir snyggt, naturligt och växter fäster gärna på det.
Som växter i terrariet föreslår jag storbladiga varianter typ monstera m.m. Vidare kan du plantera kraftiga bromelior. Mina korallfingrar sitter ofta och gärna i bromelior.

Tack för tipsen, vilket lim är bra att använda? Och förstör man glaset om man limmar? För övrigt låter det som en mycket bra idé och kommer helt klart inreda med bromelior - de är ju väldigt vackra till på köpet :D. Föreesten, vet du om man kan bygga avsatser med "xaximplattor" :) 

Tack på förhand /Ernst

321
444
Daniel_S:
Hajen99 skrev:

Tack för tipsen, vilket lim är bra att använda? Och förstör man glaset om man limmar? För övrigt låter det som en mycket bra idé och kommer helt klart inreda med bromelior - de är ju väldigt vackra till på köpet :D. Föreesten, vet du om man kan bygga avsatser med "xaximplattor" :) 

Tack på förhand /Ernst

Vill du inte förstöra glaset är silikon att rekommendera. Du kan bara skära bort det om du inte vill ha det kvar. Absolut, du kan bygga avsatser med xaxim. Bra blir det också. Bifogar en bild tagen för 5min sen, en av mina koraller som softar i en bromelia :)

321
444
Daniel_S:
Oj, vad stor den blev! :)

67
7
Hajen99:
Daniel_S skrev:

Vill du inte förstöra glaset är silikon att rekommendera. Du kan bara skära bort det om du inte vill ha det kvar. Absolut, du kan bygga avsatser med xaxim. Bra blir det också. Bifogar en bild tagen för 5min sen, en av mina koraller som softar i en bromelia :)

Okej, du råkar inte veta en silikon som kan passa (antar att en oljebaserad är giftig för djuren?). Hur bygger man då? Fäster man själva avsatsen med silikon mot plattan bakom eller får man göra det inifrån glaset och sedan bygga runt om? Förlåt för alla dessa frågor men vill verkligen det ska bli bra, både för djuren och för att plånboken redan är pressad haha. Väldigt söt Korallfingergroda, och mycket fin bromelia. Nu är det helt klart ett MÅSTE!! ?

321
444
Daniel_S:
Jag använder vanlig transparent badrumssilikon. När den torkat är det ingen fara.
Du kan bygga med xaxim i etapper, precis som du nämner, du fäster avsatsen på plattan bakom. Xaxim finns i olika tjocklekar.
Rådet är alltså att först täcka baksidan med plattor av xaxim, därefter använde du tjockare xaximbitar och fäster som avsatser. Även dessa med siliokon.
Går också att skära i xaxim för att runda av kanter osv.
Ganska billigt och väldigt enkelt. Blir dessutom snyggt. Googla runt på xaxim background/vivarium.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild