Bakgrund till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

67
7
Hajen99:
hej! Jag ska nu bygga mig en bakgrund till mitt terrarie det är 102x64x60 cm (höjd, djup bredd). Jag vill bara använda naturliga material eller rättare sagt vill jag inte blanda in frigolit och fogskum (har inte möjlighet till detta). Jag bor i Malmö så undrar om någon vet var man kan köpa antingen redan färdiga bakgrunder eller material till att bygga en. Vill att växter ska kunna växa på bakgrunden. Tanken är att ha en grupp Korallfingergrodor i det. Så om ni dessutom känner till någon växt som kan passa dessa små amfibier hade jag blivit väldigt glad :) Vill dessutom ha råd och höra om ni tycker att jag ska ha bakgrund på sidorna eller bara på bakvägen? Tacksam för svar!! 

Mvh Ernst

373
171
Anathawa:
Hajen99 skrev:
hej! Jag ska nu bygga mig en bakgrund till mitt terrarie det är 102x64x60 cm (höjd, djup bredd). Jag vill bara använda naturliga material eller rättare sagt vill jag inte blanda in frigolit och fogskum (har inte möjlighet till detta). Jag bor i Malmö så undrar om någon vet var man kan köpa antingen redan färdiga bakgrunder eller material till att bygga en. Vill att växter ska kunna växa på bakgrunden. Tanken är att ha en grupp Korallfingergrodor i det. Så om ni dessutom känner till någon växt som kan passa dessa små amfibier hade jag blivit väldigt glad :) Vill dessutom ha råd och höra om ni tycker att jag ska ha bakgrund på sidorna eller bara på bakvägen? Tacksam för svar!! 

Mvh Ernst

Nåt jag inte ser på forumen här är lera. Kolla trådarna på engelskspråkiga pilgiiftsidor efter clay background. De använder en lerblandning som hålls fuktig.
Det är väl ett av de mest naturliga varianterna.
Men har hänt att såna kollapsat.
Xaxim?
Kokosfiberduk?
Ecos Earth gör superfina terrarier helt av naturmaterial. vi försökte efterlikna deras i vårt regnskogsterrarie, utom att vi la till lecakulor och täckduk.

373
171
Anathawa:
Men jag undrar bara om formuleringen kring frigoliten?
Om du inte vill, så bra!
Att du inte "har möjlighet" gör ju att jag undrar om du egentligen vill ha det men ser nåt hinder, och då vill ha hjälp att lösa det,?
Rena naturmaterial blir snyggt och bra, undrade bara hur du menade. :)

1
0
Gorm:
Tropikhuset i Malmö har väl färdiga bakgrunder?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag hade kört bakgrund på sidorna med. Det ger dem bättre ställen att få grepp på (se gärna till att bakgrunden inte är platt utan att det finns avsatser och liknande). Det underlättar även för att sätta fast grenar och annat.

Angående material att bygga med så finns det lera som Anathawa nämner. Vissa spricker dock när de inte hålls fuktiga.
I mitt terrarie som jag hade till korallfingergrodor så använde jag en stor gullranka som spred sig över hela terrariet. Bifogar en bild på hur jag inredde mitt:

22
6
Daniela_palocci:
Kokosfiberduk kanske? Jag är dock inte duktig på grodjur men det är värt att kolla upp iaf :D

373
171
Anathawa:
Jag har några länkar.
Jobbig video men frigolitfri och bra folk, de finns på Facebook, deras nyare grejer är fantastiska

m.youtube.com/watch?v=zrFxyV00O_g

Grimm har oerhört välbyggda grejer, kolla hans island nån gång, men detta är lerbakgrunden.
m.youtube.com/watch?v=YcC2KhKFSyA

373
171
Anathawa:
Earths Eco skickade detta till mig. Ingen frigolit. 
Hm hur klistrar jag in en filmfil?
Jag kan bälja filen men den får ingen ikon eller nåt i inlägget

67
7
Hajen99:
Anathawa skrev:

Nåt jag inte ser på forumen här är lera. Kolla trådarna på engelskspråkiga pilgiiftsidor efter clay background. De använder en lerblandning som hålls fuktig.
Det är väl ett av de mest naturliga varianterna.
Men har hänt att såna kollapsat.
Xaxim?
Kokosfiberduk?
Ecos Earth gör superfina terrarier helt av naturmaterial. vi försökte efterlikna deras i vårt regnskogsterrarie, utom att vi la till lecakulor och täckduk.

Det har jag faktiskt aldrig hörttalas om, ska helt klart kolla upp det. Tack! 

67
7
Hajen99:
Anathawa skrev:
Men jag undrar bara om formuleringen kring frigoliten?
Om du inte vill, så bra!
Att du inte "har möjlighet" gör ju att jag undrar om du egentligen vill ha det men ser nåt hinder, och då vill ha hjälp att lösa det,?
Rena naturmaterial blir snyggt och bra, undrade bara hur du menade. :)

Framförallt är det mina föräldrar som inte vill att jag använder mig av frigolit då det blir så mycket damm. Plus att jag tycker det är snyggare med naturmaterial :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild