Nykläckt skäggis vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
3
maxez:
Jag har en nykläckt skäggis ca 2 dagar gammal, men han vill inte äta.
Han springer runt i terrariet.

Det han får just nu är det enda som jag kunde hitta och det är små sysor plus sallad. Tänkte försöka hitta dubias.

Hur ska jag få honom att börja äta?

12
7
G_K:
maxez skrev:
Jag har en nykläckt skäggis ca 2 dagar gammal, men han vill inte äta.
Han springer runt i terrariet.

Det han får just nu är det enda som jag kunde hitta och det är små sysor plus sallad. Tänkte försöka hitta dubias.

Hur ska jag få honom att börja äta?

Har han druckit vatten?

48
3
maxez:
G_K skrev:

Har han druckit vatten?

Vet inte

12
7
G_K:
maxez skrev:

Vet inte

Pröva gurka. Har för mig att dem käkar mest grönt som små.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Är det bara 1 i kullen som inte äter självmant? 

Om svaret är ja så kan jag bara säga hur jag brukar göra med såna individer. Dom blir foder åt någon annan reptil! Jag tvångsmatar aldrig eller iaf väldigt sällan individer som inte äter när dom kommit ur äggen, enligt mig är individer som inte äter själva inte meningen att dom ska överleva heller. Nej jag är inte ovanligt grym utan mer en realist :) 

Så hade det varit min unge hade jag plockat bort den & lagt energin på den övriga kullen. 

Medlem i DHF
63
127
griseus:
efter 2 dagar lever den fortfarande på näringen från gulesäcken inte ovanligt att det tar 5-6 dagar innan de blir intresserade av mat, jag skulle inte oroa mig den första veckan, om den skulle dö under första veckan så är det inte av svält i alla fall, se bara till att det alltid finns dricksvatten i liten skål , prova igen om ett par dagar med nån lite syrsa eller dubia. sen är självklart rätt temp, ljus ect en förutsättning för att den ska fungera normalt, men det utgår jag från att du har. mvh/E

373
171
Anathawa:
G_K skrev:

Pröva gurka. Har för mig att dem käkar mest grönt som små.

Precis när de är nykläckta? Anars är det väl 90 procent insekter som juvenil. Vi har aldrig haft en nykläckt.

12
7
G_K:
Anathawa skrev:

Precis när de är nykläckta? Anars är det väl 90 procent insekter som juvenil. Vi har aldrig haft en nykläckt.

helt rätt där =) bra 

22
6
Daniela_palocci:
Du kan vara lugn :) Det kan ta upp till en vecka innan juvenilerna äter, och fram till dess lever den på näringen från gulesäcken (som nån annan redan nämnt) Satsa på mindre insekter istället för sallad osv, se till att den har tillgång till vatten 24/7, men annars så kan du försöka låta den vara ett tag så ska du se att den snart kommit igång :) 

48
3
maxez:
Jag la in 6 st ägg i min egen kläckare och ett ägg överlevde,  det är jag glad för. Gjorde detta då jag ville att mina barn skulle få se hur ett djurliv kommer till världen och vad det gäller den llla skäggisen, ja om den överlever så kommer vi att behålla honom.

tack för svaren!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild