Hur kan jag övertyga min rädda mamma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
4
xtropeer:
Hej, jag har länge varigt intresserad av ormar och skulle villja skaffa en kungspyton eller en majsorm. Men problemet är att min mamma är livrädd för ormar och så fort jag börjar prata om ormar så blir hon eklad eller irriterad. Jag har haft reptiler förut som ögonfransgecko och skäggagam men dom är sålda och jag tog inte alltid jätte bra hand om dom men nu har jag
"växt up" mer och kan ta bättre ansvar för djur men hon låter mig fortfarande inte skaffa en orm.
Vet någon hur jag ska få henne att förstå och göra henne mindre rädd?

Tack mvh Jimi

173
253
Akesson:
Det enda du egentligen kan göra är att försöka skapa en dialog med din mamma om det.
Prata med henne, visa dina kunskaper, upplys henne om att hennes eventuella förutfattade meningar rörande orm är grundlösa. Men om det handlar om en fobi från hennes sida är det inte det lättaste att få henne att komma över den så pass så att hon tillåter orm i sitt hem.
Du måste oxå tänka på att det just är hennes hem.
Ta hjälp av en kunnig person med erfarenheter av ormar. Låta denna personen tala om vad det egentligen innebär att hålla ormar, låta din mamma titta på ormar.
Att få se o bli upplyst om dessa djur på hennes "villkår" skulle eventuellt kunna vara framgångsrika.
Men i grund o botten handlar det om kommunikation

29
4
xtropeer:
Akesson skrev:
Det enda du egentligen kan göra är att försöka skapa en dialog med din mamma om det.
Prata med henne, visa dina kunskaper, upplys henne om att hennes eventuella förutfattade meningar rörande orm är grundlösa. Men om det handlar om en fobi från hennes sida är det inte det lättaste att få henne att komma över den så pass så att hon tillåter orm i sitt hem.
Du måste oxå tänka på att det just är hennes hem.
Ta hjälp av en kunnig person med erfarenheter av ormar. Låta denna personen tala om vad det egentligen innebär att hålla ormar, låta din mamma titta på ormar.
Att få se o bli upplyst om dessa djur på hennes "villkår" skulle eventuellt kunna vara framgångsrika.
Men i gund o botten handlar det om kommunikation

Tack för svaret!

210
273
Lordguras:
säg att ormen alltid kommer hållas i terrariet och att det är DU själv som alltid kommer ta hand om ormen i alla lägen.

minns att jag körde nåt liknande när jag bodde hemma för många år sedan 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Vinn debatten enkelt genom att berätta fakta. Min mor var rädd för kackerlackor och jag behövde foder så sa jag "det finns ca 4000 arter av kackerlackor och av dom är ca 25arter skadedjur. Dubia skulle inte överleva om dom smiter." Hitta på något liknande om ormar. Om jag kommer på någon så kan jag skriva den här.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild