Flosker skrev:
Står det i era stadgar att ormar inte är tillåtna kan du få problem, om det bara står i trivsel regler har de inte mycket att komma med.
Jag går alltid med vid inspektioner efter renoveringar eller dylikt då vi inte släpper in hantvärkare i medlemmars lägenheter utan medgivande av medlem. Då detta troligen rörde sig om slutbesiktning av arbete är detta ett normalt förfarande. Att de var mer intreserade av ormarna än fönster behöver inte alltid vara dåligt. Men skriv ett mail till styrelsen och fråga. och kontrolera vad stadgar och trivselregler säger. Trivselregler borde medlemmar komma överäns om. Eran ekonomiska förvaltare har troligen Jurister som vid tvist står på den enkilde medlemens sida vid tveksamheter. (Inte alltid tvisten blir till enskilds medlems fördel) Men de ska hjälpa dig med detta. (Kontrolera föreningens avtal med ekonomisk förvatare, kan kosta pengar)
Som lägenhets köpare och ormägare bör man kolla regler innan man köper, på samma sätt man kontrolerar föreningen ekonomi.
Tack för ett insatt svar!
Trivselreglerna säger inget om ormar, men säger att de kompletterar stadgar och miljö och hälsoskyddslagen. Jag hittar inget i stadgarna heller om ormhållning, men kommunen ställer krav på tillstånd för orm och tar ut taxa för tillståndet.
Så, eftersom styrelsen inte frågat specifikt om mina ormar så och jag inte heller dolt eller undanhållit info om dem så låter jag det nog vara och ligger lågt.
Tar styrelsen upp frågan upp med mig är möjligt att jag skaffar tillståndet.
Framför allt tycker jag att ett tillståndsförfarande är bra om jag skulle få en granne som föder upp giftormar, för med giftormar vill man att grannen är beredd att visa att hen har god säkerhet i hållandet av giftorm.
Vill jag att grannar med giftormar har tillstånd måste jag nog underkasta mig en tillståndsprövning.
Jag tror jag ska maila styrelsen och meddela att det endast är majsormar och inget annat jag har, så kan de förhoppningsvis vara trygga.
Niklas