Bostadsrätts-styrelsen på besök. Skäl för oro?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

69
39
NiklasTyreso:
Hej
Brf-en har bytt fönster i bl a min lägenhet och vid inspektion efter utfört arbete kom förutom byggfirman och förvaltare även ytterligare personer som jag antar var från styrelsen till bostadsrättsföreningen. 

Jag var hemma denna gång så de behövde inte gå in med nyckel. 
Det konstiga var att fyra personer stannade i hallen och verkade inte intresserade i att inspektera de utbytta fönstren. Varför var de med då kan man undra?

Intresse för majsormarna? Men de frågade inte. Ordföranden för föreningen är i byggbranschen och har varit in i lägenheten tidigare och inspekterat andra jobb, så han har säkert sett terrarierna (6 st och några mindre boxa till småttingar).

Så, det var passiva människor som inte gick in i lägenheten när jag råkade vara hemma och de hade ingen synlig arbetsuppgift. Jag blir nojjig.

Min kommun har en uråldrig föreskrift om att man ska ha tillstånd för att hålla ormar, men jag har inte brytt mig eftersom mina ormar är lika beskedliga som marsvin. 

Hur tänker ni att jag borde agera?
Låta det hela vara?
Borde jag informera styrelsen om att det är majsormar jag har så de slipper spekulera.

/
Niklas

373
171
Anathawa:
NiklasTyreso skrev:
Hej
Brf-en har bytt fönster i bl a min lägenhet och vid inspektion efter utfört arbete kom förutom byggfirman och förvaltare även ytterligare personer som jag antar var från styrelsen till bostadsrättsföreningen. 

Det konstiga var att fyra personer stannade i hallen och verkade inte intresserade i att inspektera de utbytta fönstren. Varför var de med då kan man undra?

Intresse för majsormarna? Men de frågade inte. Ordföranden för föreningen är i byggbranschen och har varit in i lägenheten tidigare och inspekterat andra jobb, så han har säkert sett terrarierna (6 st och några mindre boxa till småttingar).

Så, det var passiva människor som inte gick in i lägenheten när jag råkade vara hemma och de hade ingen synlig arbetsuppgift. Jag blir nojjig.

Min kommun har en uråldrig föreskrift om att man ska ha tillstånd för att hålla ormar, men jag har inte brytt mig eftersom mina ormar är lika beskedliga som marsvin. 

Låta det hela vara?
Borde jag informera styrelsen om att det är majsormar jag har så de slipper spekulera.

/
Niklas

Sök tillståndet så slipper du den biten av problemet?

69
39
NiklasTyreso:
Anathawa skrev:

Sök tillståndet så slipper du den biten av problemet?

Om jag inte minns fel var ansökan av tillstånd kopplat till en handläggningsavgift på flera tusen kr. 

Ormägare diskrimineras i förhållande till andra smådjursägare.
Hade jag haft lika farliga marsvin eller kanariefåglar hade det inte varit problem, men majsormar. Jag tycker det är fel att det ska behövas tillstånd för harmlösa djur. 

373
171
Anathawa:
www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-farliga-ormar-i-svenska-hem-utan-tillstand/

134
111
Potato:
NiklasTyreso skrev:

Om jag inte minns fel var ansökan av tillstånd kopplat till en handläggningsavgift på flera tusen kr. 

Ormägare diskrimineras i förhållande till andra smådjursägare.
Hade jag haft lika farliga marsvin eller kanariefåglar hade det inte varit problem, men majsormar. Jag tycker det är fel att det ska behövas tillstånd för harmlösa djur. 

Det stämmer. Har själv varit tvungen att ansöka om tillstånd å fick betala 2300:- för att ha 4st ormar hemma. 

274
148
Flosker:
NiklasTyreso skrev:
Hej

Låta det hela vara?

/
Niklas

Hej

Som orförande i en BRF kan jag bara svara på de undringarna över deras betende. Kan inget om tilstånd vare sig i min komun eller din. Jag har bara skalbaggar så bryr mig inte om tillstånd.

Står det i era stadgar att ormar inte är tillåtna kan du få problem, om det bara står i trivsel regler har de inte mycket att komma med.

Jag går alltid med vid inspektioner efter renoveringar eller dylikt då vi inte släpper in hantvärkare i medlemmars lägenheter utan medgivande av medlem. Då detta troligen rörde sig om slutbesiktning av arbete är detta ett normalt förfarande. Att de var mer intreserade av ormarna än fönster behöver inte alltid vara dåligt. Men skriv ett mail till styrelsen och fråga. och kontrolera vad stadgar och trivselregler säger. Trivselregler borde medlemmar komma överäns om. Eran ekonomiska förvaltare har troligen Jurister som vid tvist står på den enkilde medlemens sida vid tveksamheter. (Inte alltid tvisten blir till enskilds medlems fördel) Men de ska hjälpa dig med detta. (Kontrolera föreningens avtal med ekonomisk förvatare, kan kosta pengar)

Som lägenhets köpare och ormägare bör man kolla regler innan man köper, på samma sätt man kontrolerar föreningen ekonomi.

Mvh Micke

69
39
NiklasTyreso:
Flosker skrev:

Står det i era stadgar att ormar inte är tillåtna kan du få problem, om det bara står i trivsel regler har de inte mycket att komma med.

Jag går alltid med vid inspektioner efter renoveringar eller dylikt då vi inte släpper in hantvärkare i medlemmars lägenheter utan medgivande av medlem. Då detta troligen rörde sig om slutbesiktning av arbete är detta ett normalt förfarande. Att de var mer intreserade av ormarna än fönster behöver inte alltid vara dåligt. Men skriv ett mail till styrelsen och fråga. och kontrolera vad stadgar och trivselregler säger. Trivselregler borde medlemmar komma överäns om. Eran ekonomiska förvaltare har troligen Jurister som vid tvist står på den enkilde medlemens sida vid tveksamheter. (Inte alltid tvisten blir till enskilds medlems fördel) Men de ska hjälpa dig med detta. (Kontrolera föreningens avtal med ekonomisk förvatare, kan kosta pengar)

Som lägenhets köpare och ormägare bör man kolla regler innan man köper, på samma sätt man kontrolerar föreningen ekonomi.

Tack för ett insatt svar!
Trivselreglerna säger inget om ormar, men säger att de kompletterar stadgar och miljö och hälsoskyddslagen. Jag hittar inget i stadgarna heller om ormhållning, men kommunen ställer krav på tillstånd för orm och tar ut taxa för tillståndet.

Så, eftersom styrelsen inte frågat specifikt om mina ormar så och jag inte heller dolt eller undanhållit info om dem så låter jag det nog vara och ligger lågt. 

Tar styrelsen upp frågan upp med mig är möjligt att jag skaffar tillståndet.
Framför allt tycker jag att ett tillståndsförfarande är bra om jag skulle få en granne som föder upp giftormar, för med giftormar vill man att grannen är beredd att visa att hen har god säkerhet i hållandet av giftorm.
Vill jag att grannar med giftormar har tillstånd måste jag nog underkasta mig en tillståndsprövning.

Jag tror jag ska maila styrelsen och meddela att det endast är majsormar och inget annat jag har, så kan de förhoppningsvis vara trygga. 

Niklas

373
171
Anathawa:
Jag tänker mig att anledningen till att ha ett register över vilka som har tillstånd att hålla orm men inte över de som har rätt att hålla marsvin är att om en orm rymmer blir människor väldigt rädda då de inte kan avgöra om det är en farlig orm eller inte

men om ett marsvin rymmer så är det ingen som blir rädd för sitt liv och kallar på polis

Polisen uppskattar nog en eventuell möjlighet att gå in i ett register och se vilken typ av orm som ska finnas på olika platser om de får ett larm, klar fördel när det gäller de giftiga.

109
25
Dark_Shadow:
Anathawa skrev:
Jag tänker mig att anledningen till att ha ett register över vilka som har tillstånd att hålla orm men inte över de som har rätt att hålla marsvin är att om en orm rymmer blir människor väldigt rädda då de inte kan avgöra om det är en farlig orm eller inte

men om ett marsvin rymmer så är det ingen som blir rädd för sitt liv och kallar på polis

Polisen uppskattar nog en eventuell möjlighet att gå in i ett register och se vilken typ av orm som ska finnas på olika platser om de får ett larm, klar fördel när det gäller de giftiga.

DÅ borde ju samma sak gälla hundägare. No?

127
79
Curpling:
Oavsett vilket/vilka djur som BÖR ha tillståndskrav så är det ju faktiskt så nu att tråden tar upp två bitar, det ena är vad bostadsföreningen kan kräva och detta ar vi ju fått svar på ifrån kunnig person. Men också att trådskaparen nu håller djur som är tillståndspliktiga och som han inte har tillstånd för (vilket delvis var det som skapade oro för vad BRF skulle tycka).

Jag går inte in i debatten om hurvida tillstånd för orm är bra eller inte. MEN, nu har ju faktiskt myndighet bestämt att det är plikt att ha tillstånd på dessa djur i dennes kommun, så då bör vi ju faktiskt foga oss efter den lagstiftning som gäller för tillfället oavsett våra egna tycken och tänken gällande det.
Krävs tillstånd så skaffar man sig tillstånd. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild