Olwases skrev:
Hej alla!
har nu haft min skäggis i 5 månader. han har ömsat bara små partier på kroppen två gånger. ena ömsade han på nosen typ en kvadrat centimeter och en gång under ena foten.
är han sjuk eller så??
just nu såver han och gjort det i 3 veckor. men i vanliga fall så är han väldig slö och ätär dåligt, men han verkar inte vara sjuk han äter nästan bara sallad och när man erbjuder han syror eller superworms så vill han inte ha. men sallad äter han under dagen när jag är i skolan.
tempraturerna i burken som är 12 60 60 är en solplats med 37 grader och på kalla sidan har han en gråtta i kartong och bå varma en exoterra xl. han är bra i vikt för sina 1,5 år (450 gram) och han håller sig i den vikten. jag har även börja tänka på att han har ögonen halft öppna på dagen när han är ute och på de flästa bilder som jag sätt på skäggisar så har dom fullt öppna ögon. är det fel eller kan det vara så. jag badar honnom 2-3 ggr i månaden.
tack för hjälpen alla!!
Hej!
För en vuxen Skäggagam är ditt terrarium bara 80 procent av tillåtet minimimått om botten är 120 cm * 60 cm. Du behöver ha 0.9 kvadratmeter.
Temperaturen i luften och på msrken är väldigt olika. På marken, om du mäter med laser, får detgärna vara 50-60 grader så jag gissar att du mätt lufttemperaturen?
Vilken sorts sallad får han, förutsätter att du menar varierande gröna blad med olika grönsaker och lite frukt?
Har du tillräckligt med UV-ljus?
Vad använder du för substrat?
Menar du att ödlan gått i dvala när du säger att den sover?
De ska ha klara ögon och orka titta. Sjuka ödlor blir slöa, ögonen sjunker in, hullet försvinner och de blir gärna uttorkade, syns på att skinnet inte genast går tillbaka om man försiktigt nyper ihop lite. Det är inte jättelätt utan erfarenhet att veta om ens ödla är frisk men vill dvala, eller är sjuk. Att kosta på den ett veterinärbesök är aldrig fel. Man hsr ansvar för att de mår bra.
Att den inte tappat i vikt är bra.
Badas behöver friska skäggisar inte om du ser till att ha delvis fuktigt substrat. Här säger folk olika, men risken för förstoppning minskar rejält med lite högre fukt. Alltför fuktigt så kan de få luftvägsproblem. Men att hålla svala sidans substrat lite fuktigt hjälper till även med temperaturgradienten.
Duscha den hellre än att bada den? Många gillar dusch med blomflaska, inne i terrariet.
Dricker din skäggagam?
Men om ödlan varit slö hela tiden, i femmånader, inte orkar titta, inte vill ha insekter, och nu "sover", femmånaderskulle jag definitivt konsultera veterinär, samt byta till en ny UVlampa, öka kalktillskottet, och se till att det är lagom mängd D3 i kalk och vitamin, både för mycket och för lite är skadligt.