Frågor om terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Yamse:
Jag tänkte bygga ett terrarium till en skäggagam! Men har en del frågor och funderingar jag hoppas kunna få svar på.

Har både osb skivor och spån skivor hemma och undrar vilken som blir bäst att använda?

Vad ska jag lacka och måla skivorna med?

Hur gör man med värmemattan, ska den ligga direkt på bottnen eller måste man såga ut en del av träet så den ligger "i" bottnen om ni förstår?

Nåt annat jag bör tänka på eller har ni nåt bra tips?

373
171
Anathawa:
Yamse skrev:
Jag tänkte bygga ett terrarium till en skäggagam! Men har en del frågor och funderingar jag hoppas kunna få svar på.

Har både osb skivor och spån skivor hemma och undrar vilken som blir bäst att använda?

Hur gör man med värmemattan, ska den ligga direkt på bottnen eller måste man såga ut en del av träet så den ligger "i" bottnen om ni förstår?

Finns hur många trådar som helst!
Läs lite. :)
Osb är bättre än spån, formplyfa kostar lite mer men är fuktsäkrat, lönar sig. Eftersom du redan har osb, läs om olika fuktspärrvarianter i forumet. Återkom om det behövs mer information!

373
171
Anathawa:
Notera även att det finns ett program här för att enkelt göra en ritning. :)

2
1
Yamse:
Anathawa skrev:

Finns hur många trådar som helst!
Läs lite. :)
Osb är bättre än spån, formplyfa kostar lite mer men är fuktsäkrat, lönar sig. Eftersom du redan har osb, läs om olika fuktspärrvarianter i forumet. Återkom om det behövs mer information!

Jo har kollat lite men hittar inget direkt. Har läst att vissa använt båtlack o vissa skriver att man inte ska det osv så blir lite förvirrad.. 

373
171
Anathawa:
Yamse skrev:

Jo har kollat lite men hittar inget direkt. Har läst att vissa använt båtlack o vissa skriver att man inte ska det osv så blir lite förvirrad.. 

A. Formplyfa med silikontätning.
B. vadsomhelst med gummiduk / pvcduk som fuktskydd där du ska ha substrat.

Ps, skäggisar ska gärna ha mycket mer substrat än folk använder, sand och jord, blöt, pressa samman, låt torka och få hård yta, håll åtminstone en sektion av det grävfuktigt. 

C. vadsomhelst med fuktspärr, nån du köper till våtrum, finns olika hela system

D vadsomhelst med rejäl lack på  djursäker, tex akvarieepoxy. Bra och dyrt.

E. vanlig latexfärg och hoppas på det bästa. Gör det inte.

F. Vattentålig giftfri färg. 

G. systemOskyddade väggar men frigolit med cement etc som toll stor del skyddar väggen

H. Båtlack, finns fortfarande farliga lacker  för utsidor, mot alger, och mindre giftiga för trädkydd inuti. Kan inget om det

I Annat trälack eller ett riktigt bra pvalim som tål vatten, gärna med substrat på för nsturlig look

J Silikon med substrat på, se ovan, tätt, klistrigt, dyrt, men böir tätt.

K Pondshield och andra epoxyytor att rolla på

Etc
Varför du inte hittar ett enda rakt och rätt svar? För stt folk gillar olika. Pris, bekvämlighet, skönhetssinne, tid  typ av djur, hur du tål lukter etc. :)

373
171
Anathawa:
Yamse skrev:

Ingen jag vet har sågat hål i botten för värme. själv vägrar jag matta. Substratet ska hellre vara svalare än luften.

Din skäggis blir gladast av en HID lampa, och då får du värme ljus och uv samtidigt.
Komplettera vid behov med keramikvärme uppifrån, eller värmespot eller värmepanel, men en HID kan räcka beroende på terrarium

2966
1648
Hoggaforfan:
Detta är för skäggisar och de färgade ut något enormt så uppenbarligen trivs de:

Då dessa inte gräver (olika från individ till individ) så är det mycket sand som bottenmaterial men ca 5cm under ytan finns det torvmix så det går att gräva där om de skulle upptäcka det.
I bakgrunden finns solplats med HID och värmelampa, på morgonen och efter maten ligger de mitt i värmen men ofta ligger de mer i kanten.
I förgrunden ligger det en ingjuten värmekabel, det är därför de ligger där. Varmt om magen.

Nu var det formplywood (formplyfa) redan i buren men hade även gått bra med OSB. Dammduk på hela botten upp till kanten på fönstrena/dörren. Lim+sand+cement på cellplast som utgör bakgrunden.

Finns massor sätt att bygga och inreda terrarium, det är oftast en fråga om pengar, tid och kunskap (i den ordningen).
Jag använder heller aldrig värmematta, blir så mycket mindre hål för en värmekabel, men inget du behöver fräsa ut något spår för. Det enda du behöver tänka på är att mattan ska vara inne i terrariumet då trä isolerar för mycket medans har man glas kan den vara utanför.
Lägger du dammduk så hade jag haft något emellan dammduken och mattan som skydd tex en brädskiva 

2966
1648
Hoggaforfan:
Spånskiva är så fuktkänsligt så den måste du nog fuktskydda fast det är torrt klimat i terrariumet medans osb klarar en del fuktstänk så där behöver du bara fuktsäkra den delen där bottenmaterialet ligger.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild