Vad har hänt?? AKUT HJÄLP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2
0
Simpen8666:
Imorse när jag tog ut min Boa constrictor Pär-Elin så vad han helt slapp som att hålla ett rep som bara dinglade. inte mycket till liv "/ hur som helst så tvättade jag av han och la han tillbaks i terrariet för sedan kolla till han och då va han helt normalt Tack gode gud för det. drog in till stan för göra lite ärenden och kommer hem och nu är han stel som en pinne på vissa delar. Så frågan är vad kan det ha hänt köra Pär-Elin ? något som varit med om liknade händelser 

Tacksam för svar rätt omgående är helt förkrossad "/ 

Jag har haft Pär i ca 10 - 12 dagar och det är min första orm.

48
40
Jim_j:
Simpen8666 skrev:
Imorse när jag tog ut min Boa constrictor Pär-Elin så vad han helt slapp som att hålla ett rep som bara dinglade. inte mycket till liv "/ hur som helst så tvättade jag av han och la han tillbaks i terrariet för sedan kolla till han och då va han helt normalt Tack gode gud för det. drog in till stan för göra lite ärenden och kommer hem och nu är han stel som en pinne på vissa delar. Så frågan är vad kan det ha hänt köra Pär-Elin ? något som varit med om liknade händelser 

Tacksam för svar rätt omgående är helt förkrossad "/ 

Jag har haft Pär i ca 10 - 12 dagar och det är min första orm.

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag vet att de som är kunniga kommer behöva mer information om hur Pär-Elin bor, temperaturer, fuktighet osv

2
0
Simpen8666:
Jim_j skrev:

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag vet att de som är kunniga kommer behöva mer information om hur Pär-Elin bor, temperaturer, fuktighet osv

Ska slänga upp en bild så du kan sen. fuktigheten är jag väldigt dålig på försöker å hålla de fuktigt. Dock rätt så ny i denna branschen ormen va i dåligt skick när jag fick den så han ja fick den av trodde han skulle stryka med innan ja han å få den. den hade tydligen ätit en råtta som va dålig fiCK ja något luddigt svar om. han som hade den är just nu okontaktbar för han drog till Thailand å blir där ett ett tag. 

127
79
Curpling:
Du kanske skall ta kontakt med vetrinär?

293
354
Dynamitella:

Ta ormen direkt till veterinär. Som nybörjare ska man aldrig ta sig an sjuka eller vanskötta djur. Man kan ibland skynda på döden genom att vara oerfaren och råka göra fel. Ett sjukt djur som får fel skötsel blir oftast ännu sjukare på kort tid.

Djuret behöver genomgås av en veterinär som kan ormar. Lägg gärna upp bilder på terrariet och ormen och förklara hur du sköter den, så kanske någon erfaren här inne kan peka dig i rätt riktning.

Av ditt terrarium att döma lär ormen inte må bra alls i fortsättningen heller. Jag hade dels skaffat ett större terrarium, och dels haft ordentligt substrat (inte spån..), gömställen både på den varma och svala sidan i form av grottor eller liknande, rötter/grenar att klättra på och gärna riktiga växter för att hålla uppe fuktnivån. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Det ligger bilder i simpen8666 bildgalleri. I terrariet ser jag ingenstans där den kan gömma sig och det är väldigt litet. Jag ser inte heller någon solplats eller några klätterböjligheter. Så fixa ett gömställe på varma sidan, ett på kalla sidan samt en förhöjd solplats och klättermöjligheter. Samt ett mycet större terraium då det ser för litet ut. Hanteras han någon gång, om ja: Hur ofta?

50
66
Void:
EmanuelKarl skrev:
[...] Jag ser inte heller någon solplats [...] Så fixa [...] en förhöjd solplats [...]

En Boa constrictor är väl nattlevande?

150
90
HameFall:
Void skrev:

En Boa constrictor är väl nattlevande?

Jag utgår från att det här är troll, men absolut så är Bcc en nattlevande art, men det är fortfarande viktigt för arten med temraturväxlingar och att åtminstonde kunne välja att ha det varmare om så skulle önskas.

50
66
Void:
HameFall skrev:

Jag utgår från att det här är troll

Exakt vad menar du med detta? Jag uppfattar det som väldigt ohyffsat och blir smått frågande när du häver ur dig en sån här sak det första du gör. Du känner väl inte mig på något sätt sen tidigare?

HameFall skrev:
, men absolut så är Bcc en nattlevande art, men det är fortfarande viktigt för arten med temraturväxlingar och att åtminstonde kunne välja att ha det varmare om så skulle önskas.

Vad jag tänkte komma till var att termoregulering inte nödvändigtvis behöver utgå från en radiativ källa.

[Frågan om nattlevnad var retorisk. Jag har hållit Boa constrictor ssp. tiotalet år sedan]

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
HameFall skrev:

Jag utgår från att det här är troll, men absolut så är Bcc en nattlevande art, men det är fortfarande viktigt för arten med temraturväxlingar och att åtminstonde kunne välja att ha det varmare om så skulle önskas.

Vem är ett troll. Jag eller Simpen8666?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild