Ny ödla, terrarium med mått 60*45*45

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
1
itsyourcatnow:

Hej!

Jag och min sambo är lite sugna på att skaffa en till ödla då vi har ett terrarium till övers.
Detta terrarium har måtten 60*45*45. Så jag undrar, vad för ödla skulle man kunna ha i det?
Jättetacksam för hjälp och svar :)

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
itsyourcatnow skrev:
Hej!

Jag och min sambo är lite sugna på att skaffa en till ödla då vi har ett terrarium till övers.
Detta terrarium har måtten 60*45*45. Så jag undrar, vad för ödla skulle man kunna ha i det?

Välj det du är intresserad av. Annars är det lätt att du köper ett djur av en art som inte är så intressant och sedan tröttnar. Ge gärna lite tips på vad du gillar. Öken? Regnskog? Dagaktiv?nattaktiv?

Men några tips kommer här iaf:
Bauers kameleontgecko.
Lygodactylus wiliamsi.
Phelsma klemmeri.
Goniurosaurus-art.
Nephrurus-art.
Paroedura picta.
hemidactylus-art.

Jag har här tipsat om väldigt små arter här och där. Det är ju lagligt att ha ödlor som är ganska stora i det terrariet, men det är minimått. Större är alltid bättre. Jag har min ögonfransgecko i 90*45*90 och hon trivs och utnyttjar ytan.

134
111
Potato:
itsyourcatnow skrev:
Hej!

Skaffa en leopardgecko :)

17
1
itsyourcatnow:
EmanuelKarl skrev:

Välj det du är intresserad av. Annars är det lätt att du köper ett djur av en art som inte är så intressant och sedan tröttnar. Ge gärna lite tips på vad du gillar. Öken? Regnskog? Dagaktiv?nattaktiv?

Men några tips kommer här iaf:
Bauers kameleontgecko.
Lygodactylus wiliamsi.
Phelsma klemmeri.
Goniurosaurus-art.
Nephrurus-art.
Paroedura picta.
hemidactylus-art.

Jag har här tipsat om väldigt små arter här och där. Det är ju lagligt att ha ödlor som är ganska stora i det terrariet, men det är minimått. Större är alltid bättre. Jag har min ögonfransgecko i 90*45*90 och hon trivs och utnyttjar ytan.

Gärna någon som inte kräver så hög luftfuktighet, så nåt åt ökenhållet skulle nog passa fint :)

17
1
itsyourcatnow:
Potato skrev:

Skaffa en leopardgecko :)

Ja, vi har ju en leopardgecko nu, en hane så det kanske får bli en till sån. Är lite inne på afrikansk tjocksvans med. Men beslutsångesten är ju total... ;) Har även funderat på orm, men det verkar svårt att hitta en som inte blir så stor.

134
111
Potato:
itsyourcatnow skrev:

Ja, vi har ju en leopardgecko nu, en hane så det kanske får bli en till sån. Är lite inne på afrikansk tjocksvans med. Men beslutsångesten är ju total... ;) Har även funderat på orm, men det verkar svårt att hitta en som inte blir så stor.

Orm då rekomenderar jag trynsnokar, dom blir inte så stora :) och lätthanterliga :)

18
11
Christopher:
itsyourcatnow skrev:

Kenyansk sandboa är en liten lättskött orm, hanarna blir inte större än ca 50cm. Den ska dessutom i princip ha så låg luftfuktighet som möjligt. :)  

219
278
Lordguras:
Titta på thailändska bambu snoken. Sjukt fina 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
itsyourcatnow skrev:

Det är olagligt med en leopardgecko i den storleken. Det säger iaf l80. Men det rekomenderas ändå ibland. Men det är för litet. Ödlan ska vara 20cm eller mindre, annars är det ej lagligt. Och det är minimum mått.

373
171
Anathawa:
Du menar 45på höjden?
Finns ju samma mått men 60 höga, 45*45 bottern.
45*60 är 0.27 kvadratmeter.

Ovanstående har rätt om 20 cm stor marklevande ödla på den ytan:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild