Hotfull dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Dabbistjejen:
Jag har tre dabbagamer som har levt ihop sedan de var små.
En ornata-hona, en ornata-hane och en Marockansk hane.
De är nu 2,5 år gamla och den senaste veckan har vår marockanska hane börjat visa sig hotfull mot de andra två.
Det som händer är att han börjar göra "armhävningar" och går fram mot de andra. Hanen rör han inte, men honan fick sig ett bett i svansroten igår. 
Beteendet har jag sett hos vuxna dabbisar innan, men trodde inte att det var ett beteende som även juveniler höll på med.
Är det hotelser som han håller på med, eller varför?

Jag undrar också finns något sätt att få honom att sluta, eller om den enda lösningen är att sära på dem?... jag menar.. hur berättar man för en dabbis att han inte får lov att bitas?

Tacksam för svar snarast.

334
290
LobsterPie:
Räknas verkligen 2,5 år som juvenil? det låter som att det är någon form av "jag är störst; bäst och vackrast-beteende" typ. skulle ha flyttat på den aggressiva hanen omgående innan något värre händer.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Jag skulle särat dom direkt, gärna idag :) Det är svårt och inte särskilt sjyst mot ödlorna att husera två hanar i samma terrarium. Där det dessutom finns en hona att slåss om... Det kommer antagligen inte sluta bra om du inte särar på dom. 

Och jag håller med, 2,5år kan knappast räknas som juvenil. 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Reptiler är fullständigt korkade om man jämför med däggdjur. Du kan inte lära honom att han inte får bitas. Sära på dom. 2,5 år är inte juvenil i reptilvärlden, iaf inte när det gäller ödlor.

175
258
Akesson:
Könsmognad bruka komma vid 3-4 års ålder om jag inte minns helt fel.
Eftersom det är just honan han gett sig på så föder det ju vissa misstankar o utloppet för deras "vårkännslor" kan utspela sig på ett tillsynes ganska brutalt vis.
Hur som helst så skulle jag definitivt sära hannarna åt, men att skilja alla 3 åt bör nog vara att överväga även om hannen nu försöker "erövra" honan så är detta ganska så påfrestande o stressande fr honan om hon inte är redo eller vuxen nog för att para sig...

3
2
Dabbistjejen:
Dabbisar utvecklas ganska långsamt jämfört med många av de andra agamsorterna. De blir inte könsmogna förrän de är mellan 3-5 år. Jag misstänkte ju själv att det var något åt det hållet, men hoppades väll nånstans att jag skulle ha fel.. de har gått bra ihop fram till nu och de andra två är fortfarande lugna och harmoniska.
nånstans var jag kanske mest orolig att han hade ont eller nåt.
tack för åsikter och kloka ord. Nu ska jag leta efter ett bra terrarium till min lille rebell.

504
396
Crippa:
Varför har du 2 olika arter tillsammans? Det kan gå riktigt illa till eftersom den marockanska blir mycket större, framför allt bör man ha samma arter ihop. Det är inte bra att ha varken 3 eller 2 ihop då de bråkar mycket och ibland händer det att de vaktar maten. Vi har 2 fullvuxna dabbisar och de lever i varsitt terrarium pga att de bråkar. Man får räkna med att alla dabbagamer bör ha varsitt terrarium i slutendan!

504
396
Crippa:
Jag skulle säga att de blir mogna vid ca 5 år. De brukar få färg efter 2 år.

3
2
Dabbistjejen:
Crippa skrev:
Varför har du 2 olika arter tillsammans? Det kan gå riktigt illa till eftersom den marockanska blir mycket större, framför allt bör man ha samma arter ihop. Det är inte bra att ha varken 3 eller 2 ihop då de bråkar mycket och ibland händer det att de vaktar maten. Vi har 2 fullvuxna dabbisar och de lever i varsitt terrarium pga att de bråkar. Man får räkna med att alla dabbagamer bör ha varsitt terrarium i slutendan!

Jag har två olika arter för att de bodde ihop när jag köpte dem. Jag har haft marockanska innan, men ornata är ny för mig. 
Vi har alltid varit beredda på att dela dem, men eftersom de alltid varit väldigt snälla så har vi inte sett någon anledning att dela på dem..
numera går den marockanska hanen själv och de andra två ihop, men självklart är jag beredd på att dela dem om det behövs. 
sen har jag bara haft vuxna djur tidigare och jag trodde att revirtänket och aggressivt beteende kom när de blev könsmogna och inte före.... om de inte var aggressiva från början vill säga. ? Men men.. man får lära sig nåt nytt varje dag.

504
396
Crippa:
Låter bra dabbistjejen :) vi hade vårat marockanska par ihop men de började bråka tillslut så vi fick sära på dom. När dina når en högre ålder och är redo för avel så kommer honan att vakta maten och bita hanen om han kommer för nära. De kan bitas rätt hårt så lätt att det sker skador så smart av dig att sära på dom =) lycka till med dina fina ödlor!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild