Hammarplast beläggning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
0
Snaggo:
Köpt en hammarplast låda på Clas Ohlsson som så många gånger förr.

Den såg så fräsch ut och jag hade lite brottomt så diskade inte ur den innan jag lade värmemattan under och satte på locket.

Senare på kvällen så ser jag att det är en fuktig beläggning med fet konsistens på hela insidan som kommit fram med värmen och fukten. Det luktar typ kemiskt + plast? Någon som vet vad det är?. Är ju bara slänga subatratet

81
154
Pngtaipan:
Släng substratet spola igenom den med varmt vatten

120
62
neon:

DET ÄR MED ALL SÄKERHET FRÅN TILLVERKNINGEN JAG HAR HAFT SAMMA I MINA LÅDOR OLJA/FETT LIKNANDE!

DET ÄR VIKTIGT ATT TVÄTTA TORKA UT SAKER SOM MAN SKALL HA TILL AKVARIE TERRARIE!

373
171
Anathawa:
Snaggo skrev:
Köpt en hammarplast låda på Clas Ohlsson som så många gånger förr.

Den såg så fräsch ut och jag hade lite brottomt så diskade inte ur den innan jag lade värmemattan under och satte på locket.

Senare på kvällen så ser jag att det är en fuktig beläggning med fet konsistens på hela insidan som kommit fram med värmen och fukten. Det luktar typ kemiskt + plast? Någon som vet vad det är?. Är ju bara slänga subatratet

Ringde orthex, fd Hammarplast.
Det oljiga är helt ofarligt, även luvsmedelsgodkända burkar får säljas med pressoljan kvar. :)

373
171
Anathawa:
Väntar på att fåå meddelande från expert hos dem  med mer exakt uppgift om vad det oljiga verkligen består av. Återkommer med närmare besked. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:
Väntar på att fåå meddelande från expert hos dem  med mer exakt uppgift om vad det oljiga verkligen består av. Återkommer med närmare besked. :)

haha jag mailade dem och de hade ingen aning vad jag menade, inget de påträffat i sina produkter. Mailsvararen tipsade om att jag skulle kolla med Livsmedelsverket

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

haha jag mailade dem och de hade ingen aning vad jag menade, inget de påträffat i sina produkter. Mailsvararen tipsade om att jag skulle kolla med Livsmedelsverket

Jag gillar, mycket, att några här inte gissar utan tar reda på. :)

373
171
Anathawa:

Snaggo skrev:
 Någon som vet vad det är?. Är ju bara slänga subatratet

Här kommer ett bättre svar!

"Hej,

Våra produkter är livsmedelsgodkända och fria från båda Ftalater och Bisfenol. Oavsett om de är diskade eller ej.

Den feta beläggningen är ett antistatmedel som råvaruleverantören tillsatt för att produkterna inte ska dra åt sig damm. Ämnet de brukar använda heter glycerolmonostearat.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Mvh,

* * * * * * * * * * * *
Orthex Group
Silje Bergström Tronsmoen"

Här kan du läsa allt om den. :)

www.shenet.se/ravaror/glycerylstearat.html

Däremot tror jag att det är löst i antingen alkohol eller olja eller nåt... :) 

glycerolmonostearat är ju i sig självt vitt och fast.

Men om jag säger att det är ungefär det man gör sterainljus av, används i mat som emulgeringsmedel, och finns naturligt i våra egna kroppar, kanske du oroar dig mindre? :)

"Giftighet
Ogiftigt. Uppför sig i kroppen ungefär som naturligt fett. Rekommendationer om högsta acceptabla dagliga intag (ADI) finns inte.
Miljö
Danska Miljøstyrelsen bedömer glycerylstearats miljöfarlighet som liten. Godkänt av Svenska Naturskyddsföreningen som Bra Miljöval av emulgeringsmedel."

Om man ska vara helt fullständig, så  Kan det i värsta fall vara ett bekymmer för hud:
"1) Glycerylstearat: Milt hudirriterande. Kan ge allergiska reaktioner."
Men det gäller ju i princip allt. Vatten. Tvål. Sand. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild