Uttorkad ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

293
354
Dynamitella:

Varför tjafs? 

Ögonfransgeckos vill ha både 75% luftfuktighet OCH att det torkar ut. De klarar sig inte i konstant fukt och inte i konstant torka. En dålig kost (bara insekter, bara frukt, barnmat, jelly pots etc kan orsaka MBD. De behöver kalcium, vitaminer, D3 etc, som finns i exempelvis Pangeas CGD).

Metabolic bone disease kan ni läsa om här: www.moonvalleyreptiles.com/crested-geckos/health/metabolic-bone-disease-mbd

176
258
Akesson:
Dynamitella skrev:
Varför tjafs?

Kan inte annat än hålla med Dynamitella.
Varför allt tjafs?

Fel har gjorts, sjukdom o ev. åtgärder har påpekats.
Tjafs o nedtyckande kommentarer leder sannorlikt till att personer slutar söka hjälp via detta forum o halva poängen med detta forum är ju att förmedla kunskap o erfarenheter.

23
8
SofiaD:
Hej alla,

Idag har jag vart med May hos veterinären. Hon konstaterade att kalcium är det behov av. May fick en spruta i magen med kalcium samt mer kalcium att ge henne 2 veckor fram via munnen. Efter två veckor ska hon röntgas och se hur vi ska gå vidare. Självklart vill jag inte avliva henne men är det resultat på den nivån så blir det så!

Jag har nu också en 40 w UV lampa samt en kalksten. Hon får nu bara crested gecko foder och när hon kan äta igen får hon Dubai,syrsor och mjölmask som hon annars också fått.

I övrigt så har jag mer växter samt en ångmaskin till mina geckos och till mina Agamer som pendlar emellan. 
Därav vill jag säga att bilderna är gamla och det handlas alltid mer.

så med detta vill jag säga att jag tackar för svaren. Jag förstår om alla vill hjälpa till med "raka rör om vad som är bäst", men ja..en känsla av att man är dålig och har fel hobby m.m sänker mitt självförtroende för något jag faktiskt älskar! Att ge tips behöver inte vara nertryckande. Alla är nybörjare från början. Har inte haft dessa problem tidigare.

Mvh

1275
1725
Falk:
Du får passa så att dom inte bränner sej =)

176
258
Akesson:
Även om situationen är dyster o att MDB är en allvarlig åkomma med ett väldigt brett spektrum så får vi ju hoppas på en bra utgång.
Det är ju en glädjande nyhet att du varit hos veterinären o att du även visar dig införstådd med att det förmodligen (om ödlan trots allt klarar sig) krävs lite merjobb med den i framtiden OCH att du visar dig lika införstådd till att det kanske inte kommer få en så positiv utgång.

Alla har vi varit nybörjare en gång men få verkar komma ihåg det o sina egna fel o misslyckanden. Utan klankar hellre ner på dom som gör fel idag för att påvisa sin nu ganska stora kunskap o erfarenhet.
JAG hoppas i alla fall att du kommer fortsätta med ditt intresse o med det du älskar att göra utan att känna rädsla inför att söka hjälp i framtiden o kan inte göra annat än att önskar dig lycka till!

Mvh

Medlem i GHF
3153
1773
EmanuelKarl:
Undrar hur det gick med din ödla.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild