Uttorkad ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

293
354
Dynamitella:
Vitaminer hjälper inte i detta skede. Tag ödlan till veterinär eller avliva. Stackaren måste ha väldigt ont.

459
138
Pakke:

Dynamitella skrev:
Vitaminer hjälper inte i detta skede. Tag ödlan till veterinär eller avliva. Stackaren måste ha väldigt ont.

Som svar till SofiaD:

Kan bara hålla med Dyanitella.

Du har två alternativ,

1 alternativ: ta hand om henne som hon vore din "handikappad barn" och sköta om att mosa insekter innan matandet för hennes underkäk kommer förbli detsamma i hela livet och går inte återställa om veterinär kunde inte hjälpa återfå underkäket begå till normal. P.g.a hon kan inte fånga insekter med öppet munnen så du får ta hand mosande insekter åt henne. MEN! Mata henne mer oftare med Pangea. Är basfoder... Insekter är inte basfoder för cresteds.

2 alternativ: Avliva är kanske ett bästa sätt att hon ska slippa lida i hela livet ut med öppet munnen som behöver fuktas om du inte vill hon ska lida av det.

Sen om du väljer altnernativ 2: då rekommenderar jag dig att mata Pangea varann dag och mindre insekter när du skaffar en ny crested efter hennes död. För pangea är basfoder och viktigast foderkälla till alla cresteds. Inte insekter.

Jag antar att din crested gillade insekter bättre än pangea kan det vara en anledning som ledde till MBD pga hon inte åt pangea tillräckligt mycket. Och ett tips till dig, ha uppsikt alltid när cresteds ska äta. Om du ser de äter oftare insekter än pangea då sluta mata med insekter. Rekommenderas.

Sorgligt med det som hände din crested hona. :( Lider med dig.

504
396
Crippa:
En gecko får inte MBD för att den äter för mycket insekter. Tror snarare att det har att göra med för lite luftfuktighet samt kalciumbrist.

459
138
Pakke:
Crippa skrev:
En gecko får inte MBD för att den äter för mycket insekter. Tror snarare att det har att göra med för lite luftfuktighet samt kalciumbrist.

Ja, kanske det.

Men då vad säger du, för det finns fakta om cresteds som lever på torrt område och de mår ju bra av det? Mina har levt på torrt terrariet ca 4 månader sist när jag var borta och det fungerade perfekt. Men spraya då och då. Det går alldeles för utmärkt.

Och en fakta till, en av mina crested för några år sedan, drabbats av MBD, medan hon hade luftfuktighet tillräckligt bra, men hatade RSP så åt hon hon bara endast insekter innan hon drabbats av MBD. Sen började hon endast leva på Pangea så mådde hon MKT BÄTTRE.

Cresteds är frukätande, lever i skogar att rensa bort ruttna eller färska frukter. e.t.c... Mer orkar jag inte skriva. :) Men det är så. :)

459
138
Pakke:
Jag lärde mig mycket angående om cresteds och vet bättre om dom vad precis de behöver.

De är fruktätande ja visst. Men inte insektätande. Det händer då och då vissa speciellt av cresteds som gillar insekter mest än pangea eller RSP pga den blev matad av insekter oftare då de hellre välja insekt istället frukt.

Så man ska veta att de är fruktätande, men gärna äta insekter om det råder brist av frukter/blommor i vilda ibland.

459
138
Pakke:

Citat från skötselnråd:

Föda

(Foto: Ella Lundberg)
Det som gör ögonfransgeckon lite mer lättskött är att deras huvudsakliga diet i fångenskap kan bestå av ett pulver som ersätter deras naturliga kost.
Pulvret är ett fruktpulver som innehåller näring, vitaminer och mineraler som ögonfransgeckon behöver.
Pulvret finns i olika smaker och görs av olika företag men brukar gå under samma namn "CGD - Crested Gecko Diet".
Pangea och Repashy är två exempel på företag som tillverkar CGD.
Det finns som skrivet i många olika varianter t.ex. Banan, Papaya, Vattenmelon eller Mango.
Det finns även CGD som innehåller insektsprotein.

CGD skall finnas fräscht till ödlan varje kväll.
Insekter såsom syrsor och kackerlackor kan ges några få gånger i veckan, 1-2 stycken beroende på storleken.
Mjölmask kan ges till geckos som behöver lägga på sig lite vikt eller som en godisbit någon gång i månaden.
Vissa geckos älskar insekter och hugger som galningar när man närmar sig med foderpincetten.
Du kan också pudra insekterna du ger med kalk för att vara säker på att de får i sig tillräckligt.

Att ha en vattenskål i terrariet är alltid att rekommendera, men ögonfransgeckon dricker vanligtvis enbart droppar från blad eller terrarieglaset.

Vissa får delvis att få insekter så mycket som de vill, men samtidigt äter gärna mycket också pangea är det viktigast. :) Jag kommenterar inte här mer. Bara läs här och hoppas ni får tänka till varför det kan bli så. tumme uppe.

504
396
Crippa:
De är frukt och insektsätare. Kommer från regnskog och ska ha ca 75% i luftfuktighet så att säga att de mår bra av torr miljö är helt fel de ska snarare ha väldigt fuktigt hela tiden! 

1275
1725
Falk:

I nya kaledonien så är det inte torrt.

459
138
Pakke:
Crippa skrev:
De är frukt och insektsätare. Kommer från regnskog och ska ha ca 75% i luftfuktighet så att säga att de mår bra av torr miljö är helt fel de ska snarare ha väldigt fuktigt hela tiden! 

Inte i hela kaledonien. Bara vissa området av det som är ganska torrt. De trivas ju bra ändå.

Mina gjorde det med utan DRABBAS av MBD förutom en som valde att äta insekter utanför pangea/rsp. Så luftfuktighet har inget med att göra. Det är matandet är felet som ledde till MBD.

Matande har med att göra.

Dagaktiva ödlor behöver UVljus och matande att må bra av. Nattaktiva geckosar behöver bara matandet (förutom vissa som behöver UVljus det speciellt Uroplatus och e.t.c..)

Hur är svårt för dig att förstå?

Alla har olika åsikter om det. Men jag har haft många geckosar i flera år och de mådde bra tills nu. Jag har erfarenheter av det. Så varför vill du bråka eller bli upprörd på mig?

Nej tack. Jag vill absolut inte bråka utan bara ge om fakta, vara till hjälp, förståndet och ha respekt. Tack för mig.

459
138
Pakke:
Och kolla, hon var borta i 2-4 veckor pga semester så plötsligt ligger crested illa med MBD då?

Jag borta i 4 månader och mina är fullständigt friska... Du ser? Det är matandet som är gäller. MKT SKILLNAD.

Alla ödlor/geckosar kan få underkäk sämra och gå i kras pga luftfuktighet? Nej, det är matandet av kalk brist. det är allt.

Inga kommenterar mer. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild