Uttorkad ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

23
8
SofiaD:
Hjälp!!!
sen jag kom tillbaka från min semester har min hona tappat vikt,ligger still ofta,äter dåligt, har bajsat,  och nu börjar gapa hela tiden som om hon är varm som en hund. Jag får också ett intryck att hon inte kan svälja maten ordentligt??? Håller maten framför hennes mun och kladdar på läppen så hon slickar sig runtom. Jätte orolig nu och sprayar 3 ggr om dagen plus tvångsmatas med crested gecko smoothie mix m.m.

293
354
Dynamitella:

Käken och så svullna lemmar berättar för mig att geckon har långt gången metabolic bone disease (orsakas pga underskott av kalcium).

Såhär illa brukar alltid resultera i döden för djuret, tyvärr. Jag hade uppsökt kunnig reptilveterinär omedelbart, alternativ avlivat. 

Får geckon i vanliga fall en godkänd crested gecko diet, tillsatt kalcium och insekter? Ser i ditt galleri att geckon dels bott undermåligt och fått äta exempelvis jellypots (vilket är helt värdelöst foder och kan bidra till denna typen av sjukdom).

Ps. Jag beklagar :(

1275
1725
Falk:
Tvångsmata inte då det kan ta livet av ödlan i detta skede

1275
1725
Falk:

När man kollar i ditt galleri så ser man att flera djur ligger i riskzonen.

Tänk på att det är tropiska känsliga reptiler och dom hör inte hemma på golvet eller i tvsoffan.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Jag ser att hon inte mår bra. Hon har calsiumbrist. Annars hade hon inte kunnat röra käken så mycket. Jag ser även att du tar ut dina reptiler mycket. Läs fredrikos inlägg på sidan 3 i tråden "disskution om hantering". Och även om du har terrariet så dom kan välja om dom vill vara i eller utanför terrariet så förstörs ju ändå klimatet i terrariet så det inte blir rätt klimat där heller. Du är i HELT FEL HOBBY om du vill ta i djuren eller ha dom i tvsoffan. Det som vi kallar njutning är ett tecken på stress i reptilvärlden. Som Dynamitella skriver så matar du dom med jellypots vilket inte innehåller mycket nyttigheter. Typ som om en människa skulle leva på bara godis... Använd cgd och insekter istället.

Så det finns två anledningar som jag kan komma på. Hantering (jag antar att du inte har 70% luftfuktighet i rummet) och födan.

Om du vill hantera djur är det bättre och börja med pälsdjur eller nåt.

10
7
Chatter:
Nu vet väl ingen här hur mycket ägarens djur är ute ur sina terrarium bara genom att kolla på några bilder. Tyvärr tyder det på kalciumbrist som nämns i första svaret. Får geckon cgd? För det skall ju vara ett komplett basfoder. Ifall geckon har fått det regelbundet så är ju märket intressant för att varna andra ägare.  Mvh

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
SofiaD skrev:
Hjälp!!!
sen jag kom tillbaka från min semester har min hona tappat vikt,ligger still ofta,äter dåligt, har bajsat,  och nu börjar gapa hela tiden som om hon är varm som en hund. Jag får också ett intryck att hon inte kan svälja maten ordentligt??? Håller maten framför hennes mun och kladdar på läppen så hon slickar sig runtom. Jätte orolig nu och sprayar 3 ggr om dagen plus tvångsmatas med crested gecko smoothie mix m.m.

Crested gecko smothie, har alldrig hört det innan men det låter som om det är något som bara ska ges som godis.

1275
1725
Falk:
Chatter skrev:
Nu vet väl ingen här hur mycket ägarens djur är ute ur sina terrarium bara genom att kolla på några bilder. Tyvärr tyder det på kalciumbrist som nämns i första svaret. Får geckon cgd? För det skall ju vara ett komplett basfoder. Ifall geckon har fått det regelbundet så är ju märket intressant för att varna andra ägare.  Mvh

Läs hennes blog!

23
8
SofiaD:
Falk skrev:
Tvångsmata inte då det kan ta livet av ödlan i detta skede

Hur blir det att dom dör när hon slickar i sig vitaminer?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
SofiaD skrev:

Hur blir det att dom dör när hon slickar i sig vitaminer?

stress.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild