Thamnophis sirtalis sirtalis terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

184
218
Kristian_F:
Lite bilder från min och mina barns nyinförskaffade T. sirtalis sirtalis nya bostad.

Terrariet har måtten 120x45x45 och kommer husera en hane från Herperschoise.

Säckväv med en påse lecakulor i för syrecirkulation och för att bygga lite höjd...säckväven luktade väldigt stark och den är tvättat och spolat i vatten och såpa i flera timmar i badkaret, vilket reducerade lukten en hel del. Enligt kontakt med återförsäljare för säcken så ska den endast innehålla vegetabiliska oljor pga av att det annars inte går att bearbeta den vid vävning.

Planteringjord och coop extras kattsand (används mycket i bonsaiodling, kaktusodling och akvarievärlden som substrat och består av bränd lera)för luftigare struktur.

En näve gräsfrön utsprida i den bakre halvan av terrariet, förhoppningsvis så kommer det täcka en del av den öppna baksidan och på så vis rama in biotopen på ett snyggt och naturligt sätt. Mer sorters gräs kommer sås in så småningom för heterogenitetens skull.

Löv o grejer, har även satt in hoppstjärtar och kubanska (Porcellionides sp.) gråsuggor. Det kommer komma in någon mer rot och lite mer tunnare grenar så småningom för att fylla lite höjd.

Gräset har grott :).

Barnen döpte honom till Blåbär :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Snyggt!
Ett tips är att sätta någon form av bakgrund, och kanske även få sidorna täckta. Det gör det dels snyggare samtidigt som det gör att ormarna kan känna sig tryggare. 
Tycker personligen att T.sirtalis verkar vara en av de trevligaste ormarna att ha i hobbyn.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Kristian_F skrev:
Lite bilder från min och mina barns nyinförskaffade T. sirtalis sirtalis nya bostad.

Terrariet har måtten 120x45x45 och kommer husera en hane från Herperschoise.

Säckväv med en påse lecakulor i för syrecirkulation och för att bygga lite höjd...säckväven luktade väldigt stark och den är tvättat och spolat i vatten och såpa i flera timmar i badkaret, vilket reducerade lukten en hel del. Enligt kontakt med återförsäljare för säcken så ska den endast innehålla vegetabiliska oljor pga av att det annars inte går att bearbeta den vid vävning.

Planteringjord och coop extras kattsand (används mycket i bonsaiodling, kaktusodling och akvarievärlden som substrat och består av bränd lera)för luftigare struktur.

En näve gräsfrön utsprida i den bakre halvan av terrariet, förhoppningsvis så kommer det täcka en del av den öppna baksidan och på så vis rama in biotopen på ett snyggt och naturligt sätt. Mer sorters gräs kommer sås in så småningom för heterogenitetens skull.

Löv o grejer, har även satt in hoppstjärtar och kubanska (Porcellionides sp.) gråsuggor. Det kommer komma in någon mer rot och lite mer tunnare grenar så småningom för att fylla lite höjd.

Gräset har grott :).

Barnen döpte honom till Blåbär :)

Jättesnyggt. Dock så kan den inte utnyttja volymen så in med en gren som täcker lite av det tomma luftrummet

184
218
Kristian_F:
Det står på att göra listan, ett mörkt tyg på baksidan och den bortre kortänden kan va en lösning på "öppenheten" som blir med helglas. Tänkte bygga ett i trä först, men en kompis fixade ett snabbt och till kanonpris via sitt jobb som glasmästare. Får se hur lösningen blir...

48
40
Jim_j:
Snyggt! Ska bli spännande att se hur det blir när gräset tagit sig ordentligt :)

184
218
Kristian_F:
anders skrev:
Snyggt!
Tycker personligen att T.sirtalis verkar vara en av de trevligaste ormarna att ha i hobbyn.

Den är ju väldigt "snokig", vilket inte stör mig så mycket, och alert, vilket är roligt. Men frun sa senast idag "det vore ju lite trevligt att ha en som är lite lugnare vid hantering, så det är lättare för barnen att hålla", varvid jag svarade; Jo, absolut :)! Så får planera ett litet bygge snart, till våren/sommaren kanske...:). Finns ju många trevliga pyton och annat sköj. Skulle lätt kunna tänka mig en (Epicrates c. cenchria) igen...

184
218
Kristian_F:
Lite mer grenar...

Bakgrund...

Blev mäkta nöjd med detta hittills måste ja säga.

184
218
Kristian_F:

Lite nytt gräs som rotat sig väl, detta har även lite annan bladform och växer i tuva vilket bryter bra mot det frösatta.

De små grå hjälpredorna lever än...såg en väldigt liten också häromdagen, så förhoppningsvis trivs de så bra att de fortplantar sig också.

De hittar sin favoritplats snabbt. Nu ligger han på öms, blir kul att se hur han ser ut nyömsad. Pinkis och mask äter han med stor entusiasm. Håller på och försöker få tag i lite småabborre också, fisk är ju gott :)

184
218
Kristian_F:
Liten uppdatering på terrariet...

Gräset växer, dock inte så frodigt pga av det relativt klena ljuset, 2x28w t5 biltemarör,och det torrare klimatet pga kvalstren som nämns i en annan tråd. Kvalstren är under kontroll för övrigt...

Nattens avföringshög uppskattas av isopoderna :)

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Mycket fint, snyggt jobbat!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild