Söker efter rätt Ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
FredMad:

Hej

Letar runt lite på nätet och trådar om nybörjarödla, men det är inte så lätt ;-) 

så skulle behöva lite tips på en ödla som kan passa vår familj. 

Jag är 35 år så jag vet vad ansvar är. 

Har hund och katt, och vet att man inte ska ha dem tillsammans osv. 

Har nu ett terraium som jag har tänkt o använda, är inte särskilt stort. 

Mått L75xD40xH35 så marklevandes är nog att föredra. 

Önskemål: Dagaktiv för att barnen ska kunna se den över huvudet taget ;-) , annars fritt fram för öken, regnskog osv. anpassar efter ödla. 

Har väl först tänkt dvärgskäggagam, men burken kanske är i minsta laget.. 

Mvh

Fredrik 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Hej Fredrik,
Kul att ni funderar på att skaffa ödla.

Det finns väldigt många mindre marklevande geckos som kan vara alternativ. De flesta av dem är dock nattaktiva och kanske inte syns till större delen av dagen. 

Färggranna trädlevande geckos som Lygodactylus williamsi och daggeckos är dagaktiva, men de är glasklättrare så då är det viktigt att ödlan/ödlorna inte kan rymma på något sätt. Bör även vara flug-tätt då man utfodrar dem med bananflugor och annat som man inte jättegärna vill ska kunna smita ur terrariet heller.

Om du har möjlighet till ett införskaffa ett större terrarie så tror jag däremot att alternativen ökar och dvärgskäggagam kan vara ett bra alternativ så länge storleken på terrariet är tillräckligt.
Finns terrariumkrav på denna sidan: www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80
Tänk dock på att dessa mått är minimum-krav och vissa arter bör ha betydligt mer utrymme än så.

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild