Hjälp med luftfuktare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

24
4
mossypagan:
Hej!
Har lite problem med fuktigheten i terrariet (har KP). Jag köpte idag en luftfuktare från Jula för 599 ser ut som på bilden nedan. Har kopplat en slang in till terrariet från den och den fungerade super till det blev kondens i slangen och fullt med vatten så att inte ångan kommer ut. Vet inte hur jag ska lösa detta, det är lönlöst att gå och spraya hela tiden utan vill kunna vara borta en hel dag utan att allt torkar ut. Så har någon nåt tips på vad man kan göra? Denna luftfuktare är ju egentligen inte till för terrarium men har sett andra som också haft såna som inte är till för terrarium och som funkat bra. Så har någon något tips på vad jag kan göra för att få fuktigheten att fungera normalt?! Kanske någon bra luftfuktare som inte är alldeles för dyr men som fungerar/är till för terrarium (Ett 60x45x45 i detta fall).. Eller en lösning för denna:

373
171
Anathawa:
mossypagan skrev:
Hej!
Har lite problem med fuktigheten i terrariet (har KP). Jag köpte idag en luftfuktare från Jula för 599 ser ut som på bilden nedan. Har kopplat en slang in till terrariet från den och den fungerade super till det blev kondens i slangen och fullt med vatten så att inte ångan kommer ut. Vet inte hur jag ska lösa detta, det är lönlöst att gå och spraya hela tiden utan vill kunna vara borta en hel dag utan att allt torkar ut. Så har någon nåt tips på vad man kan göra? Denna luftfuktare är ju egentligen inte till för terrarium men har sett andra som också haft såna som inte är till för terrarium och som funkat bra. Så har någon något tips på vad jag kan göra för att få fuktigheten att fungera normalt?! Kanske någon bra luftfuktare som inte är alldeles för dyr men som fungerar/är till för terrarium (Ett 60x45x45 i detta fall).. Eller en lösning för denna:

Aldrig sett den där förr, men förstår inte riktigt vad som inte fungerade?
Den har flera lägen och munstycken, funkar inget av dem?
Hur leder du slangen, och vilken dimension?

Du behöver inget kolfilter, hjälper det om du tar bort det?

24
4
mossypagan:
Anathawa skrev:

Alltså, har en slang som går från munstycket högt upp och sedan in i terrariet. Fyller ju med vanligt vatten och det är ett filter i men problemet är bara att det slutar funka efter ett tag eftersom det bildas vatten i slangen..kanske ett konstigt problem men, får kanske köpa en luftfuktare som är till för terrarium...

24
4
mossypagan:
Anathawa skrev:

Det är inget kolfilter i och jag använder det långa munstycket. Har på det läget som ger lägst luftfuktighet.

50
66
Void:
mossypagan skrev:
Hej!
Har lite problem med fuktigheten i terrariet (har KP).

Behövs det verkligen så mycket fukt till en kungspyton?

Vad för terrarie är det du har? Bottensubstrat?

24
4
mossypagan:
Void skrev:

Behövs det verkligen så mycket fukt till en kungspyton?

Vad för terrarie är det du har? Bottensubstrat?

Det är ett exo terra terrarium 60x45x45 och har papper på botten men ska byta till det på bilden under idag. De ska ju ha ca 65-75% men det sjunker väldigt fort när jag har värmelampan på..

334
289
LobsterPie:
Tycker att terrariet låter litet, men det kanske är en juvenil fi har än så länge bara ?  det du kan göra annars är ju att täcka för en del av taket. vet att många har problem med luftfuktigheten i exoterra för att all fukt åker ut genom taket tillsammans med den varma luften.

50
66
Void:
mossypagan skrev:

Det är ett exo terra terrarium 60x45x45 och har papper på botten men ska byta till det på bilden under idag. De ska ju ha ca 65-75% men det sjunker väldigt fort när jag har värmelampan på..

Jag kollade de första tjugotalet "care sheets" vid en sökning på "ball python humidity" och en krossande majoritet föreslår en relativ luftfuktighet på 50-60% (många trycker sen på att ha en fuktlåda tillgänglig).

Har du fullt nättak som det är nu?

24
4
mossypagan:
LobsterPie skrev:
Tycker att terrariet låter litet, men det kanske är en juvenil fi har än så länge bara ?  det du kan göra annars är ju att täcka för en del av taket. vet att många har problem med luftfuktigheten i exoterra för att all fukt åker ut genom taket tillsammans med den varma luften.

Ja, han är juvenil än så länge men kommer nog behöva uppgradera snart! Okej, tack, ska prova att täcka lite mer av taket! Ska åka och försöka hitta en luftfuktare/fogger nu, får se om jag kommer hem med nån..

24
4
mossypagan:
Void skrev:

Jag kollade de första tjugotalet "care sheets" vid en sökning på "ball python humidity" och en krossande majoritet föreslår en relativ luftfuktighet på 50-60% (många trycker sen på att ha en fuktlåda tillgänglig).

Har du fullt nättak som det är nu?

Har trätak med ett hål med nät som värmelampan lyser ner egenom. Har ju också fuktlåda och bad, men fuktigheten i själva terrariet blir fortfarande 30% om jag är borta över en dag..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild