Hur torka plantation soil?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

48
40
Jim_j:
Konstig fråga kanske, men har någon ett riktigt bra tips hur man torkar plantation soil bäst? Håller på med ett bakgrundsbygge där jag ska silikona fast soil på fogskum. Jag har blött upp ett block med soil och försökt att torka det i ugnen, men hur jag än bär mig åt är det fortfarande lite för fuktigt! Testade att silikona ena sidan igår, men soilen fäste dåligt så jag antar att den måste vara kruttorr för att det ska funka riktigt bra?

2966
1648
Hoggaforfan:
Jupp ska du göra det så behöver det vara riktigt torrt. Ugnen på 50C med något öppen lucka sen vänta eller en värmefläkt.
Behövs tjockt med silikon.

Jag kör med lim istället:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

48
40
Jim_j:
Hoggaforfan skrev:
Jupp ska du göra det så behöver det vara riktigt torrt. Ugnen på 50C med något öppen lucka sen vänta eller en värmefläkt.
Behövs tjockt med silikon.

Jag kör med lim istället:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Kanon, då var det för att det fortfarande höll en aning fukt som det inte lirade så bra. Har kört ca 50 grader hela dagen igår, öste på med 200 grader nu och testar med tunnare lager så får vi se hur det går :) 

Men det är ingen överdrift att materialet håller fukt väldigt bra :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Jim_j skrev:

Kanon, då var det för att det fortfarande höll en aning fukt som det inte lirade så bra. Har kört ca 50 grader hela dagen igår, öste på med 200 grader nu och testar med tunnare lager så får vi se hur det går :) 

Men det är ingen överdrift att materialet håller fukt väldigt bra :)

Finns risk det börjar brinna mer än torkar, beroende på hur fuktigt det är och hur stor mängd så kan det ta ett dygn eller två innan det är torrt

Ett annat alternativ är att strö ut det i tunt lager på en pressening eller annat och sen gå och göra något annat för en vecka

48
40
Jim_j:
Hoggaforfan skrev:

Finns risk det börjar brinna mer än torkar, beroende på hur fuktigt det är och hur stor mängd så kan det ta ett dygn eller två innan det är torrt

Ett annat alternativ är att strö ut det i tunt lager på en pressening eller annat och sen gå och göra något annat för en vecka

Ja det där med att vänta känns inte aktuellt, frun börjar ledsna på att ha terrariet liggandes på vardagsrumsgolvet vid det här laget :)

Men det verkar faktiskt funka bra att köra i betydligt tunnare lager, max 5 mm tjockt på en bakplåt så verkar det bli genomtorrt. Felet jag gjorde från början var nog att jag körde för tjocka lager i en ugnsform så fukten stannade kvar längst ner

373
171
Anathawa:
Torkade vår kokosfiber mm i mikron, lite i taget, hetta upp, ta ut, låt ånga av, upprepa...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild