Mikachu skrev: Nybörjare med majsormar och försöker lära mig en del om genetiken! Har kommit fram till morphen Creamiscle (Amel hybrid) som ska vara korsning på ''Amel cornsnake x Great Plains Ratsnake'' (
P. emoryi)..
Första frågan ligger i om det faktiskt är 'Pantherophis emoryi' eller om det är 'Pantherophis guttatus emoryi', alltså om det är en orm i samma släkte eller en underart till majsormen? Dessa creamsicle man får fram verkar gå att avla vidare på sen, men anses dom som en morph som alla andra rena majsorms varianter eller ser majsormsfolk det som något udda, eller smutsigt så att säga, då det är en hybrid morph?
Samt, jag tror inte jag sett några P. emoryi till salu någonstans i Sverige, är det så att majsfolk har dessa hemma för att få fram tex creamsicle, eller är det i Sverige som så att man har köpt hem färdiga creamsicles och sedan bara fortsatt avla vidare på dessa med andra creamsicle/andra varianter som ger creamsicle avkommor att sälja?
Samt, varianten som Pueblacorn Cornsnake (cornsnake x Pueblan Milksnake).. Vad handlar den om? Där korsas ju en majs med en helt annan art, Lampropeltis triangulum campbelli, mjölksnoken. Är avkomman fertil och anses den hybriden som 'smutsig' i jämförelse med rena majsvarianter?
Kul att du börjat med (intresse för) majsormar! :)
P. emoryi har tidigare varit en underart till majsorm och kallades då präriemajsorm. Nu när den är en egen art får man väl kalla den prärieråttsnok :) Kim Hansson som har och har haft otroligt många majsormar + annat har haft prärieråttsnoken i omgångar, dessvärre säljer den inte så bra. Jag tycker personligen inte att ormen är särskilt snygg, därav att jag inte haft någon :) Det har också importerats creamsicles till Sverige så det finns lite av varje här :) Tekniskt sett är de inte rena majsormar men de är så nära man kan komma kan man väl säga. Även färgvarianter med ultra är icke rena majsormar.
Om det anses "fint" eller inte med hybrider är individuellt. Det finns mycket åsikter kring detta. Det finns alla möjliga varianter av snokar kors och tvärs, även mellan olika släkten. Avkommerna på alla hybrider med majsormar som jag hittills hört talas om, är fertila.
Personligen har jag inte så stor förståelse för allt det här korsandet. Det finns ju så många olika arter och färger redan! Det tråkiga med att blanda är att till slut vet ingen vad som är vad. Och att rätt information om art och färg följer med djuret under alla sina levnadsår, är inte vanligt skulle jag säga.