Dieffenbachia giftig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

334
289
LobsterPie:
Är dieffenbachia-släktet giftig för reptiler? Har hittat en massa info om att de är giftiga för människan och skadar tunga, mun och svalg pga deras kristalliknande cellstruktur eller något sådant. Det känns som att detta borde skada reptiler också. 

Någon som har koll?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Till ormar hade jag personligen absolut vågat använda dom! Men det beror såklart på vad du ska ha för reptiler i ditt terrarium :) 

Till växtätare kan det vara en bra idé att välja något annat. Finns ju en hel del växter som är skadliga om man förtär dom (äter/stoppar i munnen osv..) men som inte ger skada om man stryker sig mot dom. 

173
253
Akesson:
Prickblad har används ganska utbrett i terrariesammanhang.
Det går bra så länge plantan är rengjord ifrån diverse påsprutade pesticider.
Personligen hade jag inte satt in den till en växtätande art men i övrigt är det inga större problem att hålla den ihop med reptiler

373
171
Anathawa:
Akesson skrev:
Prickblad har används ganska utbrett i terrariesammanhang.
Det går bra så länge plantan är rengjord ifrån diverse påsprutade pesticider.
Personligen hade jag inte satt in den till en växtätande art men i övrigt är det inga större problem att hålla den ihop med reptiler

Min bror och min pappa testade att äta prickblad. Brodern för att han var spädbarn, pappa för att kolla om växten ungen tuggat på var giftig. Den ger definitivt skador i munnen vid förtäring för människa. Men just det faktum att den ger en snabb och smärtsam reaktion kan ju göra den mindre skadlig än de växter som smakar gott och innehåller gifter reptilen dör av på sikt. Reptilen kanske smakar, bränner munnen, ogillar, och sedan undviker, med andra ord? Medan den glatt äter spenat, som i för hög dos skadar njurarna, och avokado som är giftigt för dem..

Murgröna är giftig, och jag ser väldigt många ha den i terrarium.

Vi har foderdjur lösa i terrarierna så vi försöker att inte ha växter som är giftiga då de kan få i sig växten som gutload från insekten. Men det är svårt att vara helt säker även om man söker information, just pga att vissa ämnen vi tål skadar reptiler. Om man vill prova sånt som inte redan är väl beprövat alltså.

334
289
LobsterPie:
Tackar alla för svaren! Jag kommer att strunta i att köra Dieffenbachia som det ser ut nu, vill inte riskera något för kameleonten :) Lite synd då det är ett ganska snyggt släkte :p
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild