anders skrev:
Kortfattat så är mobilapplikationen lagd på is. Även om designen är det som syns som ändrat så har jag varit tvungen att göra stora förändringar till allt övrigt i bakgrunden då det är en ny server, nytt operativsystem, databas, versionshanteringsystem, version av php, mailhanteringssystem och diverse libs som är utbytta.
Att mobilanpassa sidan är en skala, sidan har varit responsiv i flera år men just dessa designförändringarna i uppdateringen var till för att göra det lättare för mig att kunna kontrollera i vilka storlekar saker ska visas/döljas/ändra storlek m.m. Jag försöker alltså effektivisera så att jag snabbare kan få ut uppdateringar med förbättringar istället för att det ska ta månader mellan varje uppdatering.
Jag själv använder mer eller mindre enbart dator för att kolla sidan, men även på datorfronten krävs responsivitet (anpassning) eftersom det skiljer sig kraftigt mellan olika upplösningar och faktisk skärmyta jämfört med några år sedan. Vanligtvis sitter jag med 15tum 4k-skärm och det kanske långt ifrån alla gör.
Med andra ord vill jag inte att du ska tro att jag tar mobilanvändarnas parti eller liknande.
Tack för ett bra, utförligt svar!
Om appen är lagd på is så ser jag helt klart varför man vill gå denna väg, framförallt om en stor andel av alla besök är just via icke-datorer.
anders skrev:
För att få ner lite mer konkret vad som är avskräckande; är det framförallt teckenstorleken som gör att det ser för stort ut? Jag kan göra ett par tester med att minska storlek på teckensnittet och se om det blir bättre. Finns det andra saker som upplevs avskräckande?
Om det är möjligt får ni jättegärna även bifoga skärmdumpar på hur det ser ut för er.
Dels teckenstorleken, även om den nu är mindre. Fonten känns dock fortfarande skum att läsa, är det ett annat typsnitt än förut? Det kan såklart bara vara min hjärna som spökar.
Framsidan känns onödigt plottrig och svåröverskådlig. Istället för att få all information kort och koncist (som förut), måste man nu istället skrolla ner för att komma åt allt, samtidigt som det är väldigt mycket (tillsynes) oanvänt utrymmet / tomrum. Om jag skall vara ärlig tycker jag detsamma även gäller via mobiltelefonen, dvs. väldigt mycket skrollande som följd av att det helt enkelt är väldigt mycket utrymme som bara är (till synes) tomt. Bifogar en bild som du bad om, använder Firefox på en 22" 1920*1080-skärm: