En son som vill ha en orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Panguini:
Hej! Jag har en son som ska fylla 13 och han vill då ha en orm, tänkte fråga lite vad ni rekommenderar osv. Han har haft en majsorm tidigare, men han hade ju inte läst på om dom och han fick den som en present. Det var då jag som fick göra det mesta med ormen, men han matade den bytte vatten osv.

Just nu har vi bara ett djur och det är en katt. Brukar katter vara på ormar och ödlor?

Har ni några tips på ormar eller eventuellt ödlor som skulle passa en 12-13 åring :P

TACK så jättemycket för svar.

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Panguini skrev:
Hej! Jag har en son som ska fylla 13 och han vill då ha en orm, tänkte fråga lite vad ni rekommenderar osv. Han har haft en majsorm tidigare, men han hade ju inte läst på om dom och han fick den som en present. Det var då jag som fick göra det mesta med ormen, men han matade den bytte vatten osv.

Just nu har vi bara ett djur och det är en katt. Brukar katter vara på ormar och ödlor?

Har ni några tips på ormar eller eventuellt ödlor som skulle passa en 12-13 åring :P

Nej ormar och katter går bra ihop. Grabben ska ha en nätpyton såklart!

4
0
Panguini:
JacobOhlin skrev:

Nej ormar och katter går bra ihop. Grabben ska ha en nätpyton såklart!

Haha okej, tack för svar ;)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Lättskötta reptiler är väl kungspyton, majsorm, leopardgeckos, ögonfransgeckos och skäggagamer.

Var det något som fungerade dåligt med majsorm?

Jag skulle säga att arterna ovan har olika fördelar och nackdelar och beroende på hur intressent ser ut hos din son så kanske någon art fungerar bättre än den andra.

Fodermässigt är väl ormarna enklast då de inte kräver mat så ofta, medan skäggagam förmodligen är den krångligaste då den behöver både animaliskt och vegetabiliskt.

Min personliga preferens när det kommer till ormar är väl just dagaktiva snokar t.ex. Strumpebandssnok (Thamnophis sirtalis). De är dock snabba och inget man tar upp så länge man inte vill bli nerskitad.

306
101
thatreptileguy:
Panguini skrev:

Själv skulle jag rekommendera västlig trynsnok, det var min första orm och de är helt underbara, de blir inte alls så stora och de är dagaktiva. Bättre än så kan det väl inte bli för en nybörjare ;)

4
0
Panguini:
thatreptileguy skrev:

Själv skulle jag rekommendera västlig trynsnok, det var min första orm och de är helt underbara, de blir inte alls så stora och de är dagaktiva. Bättre än så kan det väll inte bli för en nybörjare ;)

Okej, tack för tipset :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Fundera lite mer på hur ert övriga liv ser ut. Kommer det vara så att ni behöver åka bort en del och inte har möjlighet att hitta reptilvakt så lämpar sej en orm bättre då de klarar sej bätre själva, medna ödlor behöver tillsyn lite oftare för att få mat osv.

Vilken typ av foder/mat vill man ha hemma till reptilen. Ormar äter möss/råttor, medan ödlor äter insekter eller grönsaker beroendes på vilken typ av ödla det är. Detta är något man får tänka på också om man inte är var reptilägare.

Själv har jag en skäggagam och tycker att det är en fantastik rolig reptil att äga då det är ganska aktiva av sej. Viktigt att fixa till rätt belysning till dem bara.
Men skulle ändå säga att de är en jätte bra första reptil.

Har man inte riktigt tiden för att kunna sköta en ödla dock pga andra aktiviteter osv bör man kanske kika på en orm istället. =)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Att ge en bra faktabok till folk istället för ett levande djur är underskattat :) 

Har sonen läst igenom alla bra skötselråd här på terrariedjur.se ? Om inte så kan det vara en bra början till att bilda sig en uppfattning vad för typ av orm man söker. Är svaret ja så skadar det aldrig att läsa dom några fler gånger ;) 

Tänker han på en mindre till mellanstor pytonorm skulle jag klart rekommendera en rutpyton framför exempelvis en kungspyton som många tycker är en bra nybörjarorm... jag håller kanske inte med om det alla gånger :) 

4
0
Panguini:
Jonas_ skrev:
Att ge en bra faktabok till folk istället för ett levande djur är underskattat :) 

Har sonen läst igenom alla bra skötselråd här på terrariedjur.se ? Om inte så kan det vara en bra början till att bilda sig en uppfattning vad för typ av orm man söker. Är svaret ja så skadar det aldrig att läsa dom några fler gånger ;) 

Tänker han på en mindre till mellanstor pytonorm skulle jag klart rekommendera en rutpyton framför exempelvis en kungspyton som många tycker är en bra nybörjarorm... jag håller kanske inte med om det alla gånger :) 

han har läst på både på terrariedjur.se och på andra sidor :) tack för rekomendationen 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild