Betong och lacker

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
5
M1cke:
Vet att det finns massor av trådar i detta ämne, men hittar inte riktigt det jag söker och jag är totalt värdelös på färg och lacker.

Om man har ett "berg" av frigolit som ska vara till en stor ödla, tex noshornsleguan, så har jag förstått att man vill ha betong över för hållbarheten. Kan man blanda akryl eller pigment i betongen utan att lacka över? Eller blir pigent/akryl gifitgt för ödlan?  

Om jag endast kör med betong och kanske slänger på lite sand eller liknande, kommer det se hemskt ut? :)

373
171
Anathawa:
M1cke skrev:
Vet att det finns massor av trådar i detta ämne, men hittar inte riktigt det jag söker och jag är totalt värdelös på färg och lacker.

Om man har ett "berg" av frigolit som ska vara till en stor ödla, tex noshornsleguan, så har jag förstått att man vill ha betong över för hållbarheten. Kan man blanda akryl eller pigment i betongen utan att lacka över? Eller blir pigent/akryl gifitgt för ödlan?  

Om jag endast kör med betong och kanske slänger på lite sand eller liknande, kommer det se hemskt ut? :)

Vanliga akrylfärger går bra både ovanpå och i betong/ cement / fix. 
Pigment kan däremot vara allt möjligt. Färg som inte är livsmedelsgodkänd får säljas som färg / färgpigment. Så hobbyfärgerna är enklast. :)
Akrylen har inga negativa inverkningar på cementens härdning.

Kolla Hoggas olika trådar om PVA på frigolit! Vanligt vitt lim, mao. Lättviktigt, lättfärgat, tåligt. Blanda med sand. 

Vissa säger att tex skäggisar kan få sår under fötterna av sandade ytor, det blir ju som sandpapper. samtidigt behöver de naturlig kloslipning. Blandar man underlagen är det trevligt för dem. Löst substrat att gräva i, sträv sten att gnida av ömset mot, sandat berg att slita klorna mot, stockar av trä som inte sliter mot fötterna, tror det bara är om hela terrariet är sandpapper som man evt kan få problem av det. Bara nämner det för att jag läst det. Men man kan hitta alla möjliga myter på nätet.. :)

Du vet säkert redan att betong definitionsmässigt är cement med just sand (tec) iblandat? så köp fix eller cement och lägg till din egen sand, i den förg och kornstorlek du gillar. Kolla akvariebutikerna.Strö extra sand över sista lagret medan det är blött. :)

373
171
Anathawa:
Lack behöver "dumma Amerikaner" som hatar bakterier och tvättar allt med Klorin varje vecka. Utan lack får du en yta som inte är avtorkbar med fuktad trasa. Vi är vettigare här, strävar normalt efter naturlig mikrofauna, tillsätter lövkompost från skog, städare, substrat, och låter biologin göra sitt.

Jag har inte gjort cement eller pvabakgrund som är i bruk till slitande djur ännu, så ta mig inte som auktoritet, men jag har läst allt jag kan hitta om det i ett års tid nu och håller just på med vårt. :) Du kommer vara klar innan jag hinner inviga vårt. :)

373
171
Anathawa:
Fast jag ljög lite där. Riktigt bra lack används för att vattensäkra bakgrunder och vattenskålar. Då är det bra och befogat. Varken frigolit eller cement är vattentätt. Det jag pratade om var berg, eftersom det var det du frågade om. :)

PVA blir vattentätt det med om du har rätt lim, och du kan tillsätta medel i cement som vattentätar. Till ditt berg kommer det inte behövas.

Djurgodkänd epoxy håller och är lätt i vikt, akvarielacken är välbeprövad, finns en sorts tvåkomponentsmaterial  på kinn som härdar lukt och giftfritt som jag funderat allvarligt på, om du vill ha nåt annat än sandad betong.
Zoopoxy finns både rinnig och knådbar / modellerbar.

Cement är billigt och enkelt.
PVA likaså. 
Alla varianterna blir bra!

373
171
Anathawa:
"Om jag endast kör med betong och kanske slänger på lite sand eller liknande, kommer det se hemskt ut? "

Nix. Men klart snyggare om du kan få det att skifta lite i nyanser. Så ta lite färg i varje lager du lägger på, men inte exakt samma, och använd den att måla med, lite oregelbundet! Har du flera nyanser av sand, blanda inte allt utan strö lite olika sorter på olika delar av berget. Ju mer olika och ju mer oregelbundet desto snyggare slutresultat. Men en enda nyans har funkat för väldigt många. Just jag är nörd och läste geovetenskap och älskar berg, så jag vill helst gå några steg längre. .. :) Ambitionsnivån avgör hur länge och mycket man vill investera! :)

13
5
M1cke:
Tusen tack! Vilket engagemang :)

Jag är som sagt inkompetent vad det gäller färg och konst :-D Tänker att betong med sand blir snyggare än om jag klåpar med färger :) Kanske det skulle kunna bli en kompromiss att ha i lite färg i betongen, kanske lite svart eller annan grå? 

2966
1648
Hoggaforfan:
M1cke skrev:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976&p=1
PVA+sand+cement är surikatsäkert, dvs något hårdare än pansarplåt :-P

Skyddar du inte cellplasten så har du ett vinterlandskap ganska snabbt ^^

Sand på cement fungerar inte superbra då cementen lätt lyser igenom och det är svårt att få tillräckligt med sand att fästa, däremot kan du ha ett lager med massor med sand och lite cement ytterst.

13
5
M1cke:
Tack för hjälpen! 
Vinterlandskap skulle iof passa årstiden :) 

Hur gör man med de lite mindre delarna? Om man till exempel har gjort några små stenar. Har man bara färg och pva på då? 

2966
1648
Hoggaforfan:
M1cke skrev:
Tack för hjälpen! 

Hur gör man med de lite mindre delarna? Om man till exempel har gjort några små stenar. Har man bara färg och pva på då? 

Jag har ingen erfarenhet av den arten men den ser ganska massiv ut med rejäla klor så jag hade haft blandning på allt eller helst haft riktiga stenar istället. Det går tex att göra 1-2mm tunt men riktiga stenar ger ju en viss tyngd så de inte flyger runt i terrariumet

373
171
Anathawa:
M1cke skrev:
Tack för hjälpen! 

Vill du ha tillräckligt små stenar med samma yta som ditt berg gör du dem helt utan frigolit, massiva klumpar bara av din blandning, i en form om du vill eller vänta in att materialet börjar hårdna och forma klumpar!

De sätter sig säkerligen lite så de blir mer som skifferplattor än bollar utan gjutform, så det beror på tycke och smak!

På youtube gör många fake rocks till trädgård av cement på hönsnät över valfri form tex tidninggspapper. En del blandar i torv till lättviktig hypertufa. Alla sätt är bra utom de tråkiga! Vi kör äkta sten till stenar. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild