Mjöllarver till leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

95
35
uzaan:
När jag köpte min leopardgecko i lördags sa säljaren att deras ödlor har ständig tillgång till mjölmask. Samtidigt har jag läst att det inte ska ges ofta då de innehåller mycket fett.. 
Jättesvårt att veta vad som är det rätta när man får olika besked så jag frågar er. :) Jag köpte lite maskar men min Olga har inte rört dem däremot är hon väldigt snabb med att ta syrsorna hon får så äter gör hon ju.
hur som så tänkte jag höra med er som kan mer än ja om dessa mjölmaskar är något hon bör äta eller om det inte är nödvändigt..

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
uzaan skrev:
När jag köpte min leopardgecko i lördags sa säljaren att deras ödlor har ständig tillgång till mjölmask. Samtidigt har jag läst att det inte ska ges ofta då de innehåller mycket fett.. 
Jättesvårt att veta vad som är det rätta när man får olika besked så jag frågar er. :) Jag köpte lite maskar men min Olga har inte rört dem däremot är hon väldigt snabb med att ta syrsorna hon får så äter gör hon ju.
hur som så tänkte jag höra med er som kan mer än ja om dessa mjölmaskar är något hon bör äta eller om det inte är nödvändigt..

Det går bra som men del i en varierad diet! De överlever på det men du skulle nog själv inte vela äta samma sak varje gång! Mjölmask, zophobas, kackerlackor, gräshoppor, syrsor mm. Det ger en bredare näringstillförsel samt ökad stimulans för ödlan! 

134
111
Potato:
jag ger mjölmask till min men endast som godis, typ en gång varje lördag och en pinkis då och då, annars ger jag dom bara dubia.
Så dubia och syrsor/gräshoppor rekomenderas som en ständig basföda :) innehåller mest protein också som gör att ödlan växer :)

95
35
uzaan:
Potato skrev:
jag ger mjölmask till min men endast som godis, typ en gång varje lördag och en pinkis då och då, annars ger jag dom bara dubia.
Så dubia och syrsor/gräshoppor rekomenderas som en ständig basföda :) innehåller mest protein också som gör att ödlan växer :)

Då så kan jag med gott samvete ge henne syrsor.  Hon har inte brytt sig om mjölmaskarna något. 

22
6
Daniela_palocci:
Mjölmaskar bör endast ges som tillskott eller "godis" då de innehåller mycket fett, och är väldigt svårsmälta för ödlan! (Speciellt yngre ödlor eller juveniler) Jag skulle rekommendera syrsor eller dubia runt varannan dag och kanske en o annan mjölmask i veckan åt den. Då får den i sig rätt mängd proteiner, och du behöver inte oroa dig för förstoppning osv :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild