Min Iguana iguana vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
1
Cissy:
hej! min iguana iguana vill inte äta.
Han är 11 år, går löst i lägenheten badar minst en gån om dagen. ljus och värme fins på hans plats.
Blir orolig när han inte vill äta som han ska, varit glad i mat tidigare men nu måste man typ tvinga i han maten... vad ska jag göra för att få upp aptiten igen?

55
24
Lindskog:
han går alltså inte i ett terrarium?
isåfall är det djurplågeri du sysslar med. En leguan behöver 90-100% luftfuktighet för att må bra

1159
626
Temla:
Cissy skrev:
hej! min iguana iguana vill inte äta.
Han är 11 år, går löst i lägenheten badar minst en gån om dagen. ljus och värme fins på hans plats.
Blir orolig när han inte vill äta som han ska, varit glad i mat tidigare men nu måste man typ tvinga i han maten... vad ska jag göra för att få upp aptiten igen?[quote=Cissy]hej! min iguana iguana vill inte äta.
Blir orolig när han inte vill äta som han ska, varit glad i mat tidigare men nu måste man typ tvinga i han maten... vad ska jag göra för att få upp aptiten igen?

Ljus och värme ... Inkluderar det UV också? 
Vet inte om 11 år är gammalt för en leguan... Kanske han helt enkelt är gammal och inte har samma aptit?

3
1
Cissy:
Temla skrev:

Ljus och värme ... Inkluderar det UV också? 
Vet inte om 11 år är gammalt för en leguan... Kanske han helt enkelt är gammal och inte har samma aptit?

ja han har uv. kan vara så att han har fått minskad aptit pga av det

334
290
LobsterPie:
Vad ligger luftfuktigheten på i lägenheten?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Leguaner som behandlas som ett sällskapsdjur & får vandra fritt i lägenheten blir alltid sjuka tillslut. Tyvärr verkar det vara en vanlig uppfattning att man kan ha leguaner lösa i huset, konstigt ändå med så mycket fakta som finns idag :)

Så där är anledningen iaf. Ta den till en kunnig veterinär till att börja med för att ställa en diagnos. Därefter kan man gå vidare om det känns värt det.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Har den förresten gått löst hemma hos dig/er i 11 år? Är du enda ägaren på leguanen. Beroende på hur länge du haft den kan ju eventuellt föregående ägare ha en del i problemet. Men det har jag såklart inte en aning om, bara en tanke :) 

Dock så är det ju väldokumenterat att reptiler som har en felaktig livsmiljö tar skada långt före det kanske syns utåt för ägaren exempelvis. Hoppas jag sått ett frö i dig och du omvärderar leguanens nuvarande boende. Vill absolut inte låta hård eller dömande men kan inte hjälpa att känna för den stackars reptilen :/ 

1253
476
leedragon:
de behöver höga temperaturer annars sluta de käka. hur varm har du där leguanen rör sig fritt på? om det är för låg kanske skulle vara bra att skaffa ettstort terrarium så man kan lättare hålla koll på att det är rätt temp. där  leguegen är :)

276
119
Maqea:
11 år är medelålder för en leguan. De kan bli runt 20 år i fångenskap om de har optimala förhållanden.

Har din leguan gått lös i lägenheten hela sitt liv har den, med största sanorlikhet, haft för låg luftfuktighet. För låg luftfuktighet gör att njurarna tar stryk och livslängden förkortas avsevärt.

Matvägran kan bero på mycket. Luftfuktighet/Njurarna och för kallt/matsmältning har redan nämnts. Höstmörkret/ljus kan ha inverkan och det kan vera en massa andra saker också.

Ödlor är som fåglar och gömmer att de är sjuka för att inte locka rovdjur. Ta med din vän till vetrinär och få den kollad. Har du inte en reptilkunnig veterinär i opmrådet så kan de vetrinärer som finns vanligen ta blodprover och röntgenbilder och skicka till djursjukhus som Roslagstull, Mälarens smådjursklinik eller Blå stjärnan och få hjälp med bedömning för att sedan ge vård eller remitera vidare om det behövs. (Det finns nån bra reptilveterinär i skåne också har jag för mig men jag vet inte vart)

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Har du 90% luftfuktighet i lägenheten?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild