Äntligen!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

95
35
uzaan:
Äntligen är min Olga här. =) 

1159
626
Temla:
Fiiin! Grattis.

Alldeles för stor vattenskål bara. Leopardgeckos badar inte och det blir svårt för den att dricka ur den där - till och med drunkna. Eller ser jag fel och det är något annat? :) Ser lite tomt ut i terrariet men det kanske är för att du precis fått hem ödlan?  

95
35
uzaan:
Temla skrev:
Fiiin! Grattis.

Alldeles för stor vattenskål bara. Leopardgeckos badar inte och det blir svårt för den att dricka ur den där - till och med drunkna. Eller ser jag fel och det är något annat? :) Ser lite tomt ut i terrariet men det kanske är för att du precis fått hem ödlan?  

Köpte den av en som sa att den skulle passa... Då ska jag genast byta ut. Tack!

O förresten. Ja det ska bli fler saker i terrariet. :)

Nu är vattenskålen utbytt mot mindre. 

459
138
Pakke:
Temla skrev:
Fiiin! Grattis.

Det är inte svårt för leopardgecko. Den klarar sig fint och är utmärkt simmare än alla folk som tror dessa är dålig på det. Fel.
Och jag tillägger, de kommer ALDRIG drunkna som du tror. Även om andra folk eller du som tror det. Men ni har fel tyvärr.

Men onödigt att ha en stor skål med vatten ja.

95
35
uzaan:
Pakke skrev:

Det är inte svårt för leopardgecko. Den klarar sig fint och är utmärkt simmare än alla folk som tror dessa är dålig på det. Fel.
Och jag tillägger, de kommer ALDRIG drunkna som du tror. Även om andra folk eller du som tror det. Men ni har fel tyvärr.

Men onödigt att ha en stor skål med vatten ja.

Hon var och drack i den igår. Fyllde den inte full med vatten heller. Hon stod på kanten och drack. Men eftersom jag är nybörjare så lyssnar jag och lär. 

459
138
Pakke:
uzaan skrev:

Hon var och drack i den igår. Fyllde den inte full med vatten heller. Hon stod på kanten och drack. Men eftersom jag är nybörjare så lyssnar jag och lär. 

Ja. det funkar ju. Då kommer det inte bli problem så länge du inte fyller vatten för mycket. Då går det utmärkt. :)

Medlem i SkHF
369
438
AlexGustavsson:
Temla skrev:
Fiiin! Grattis.

Varför skulle detta vara ett problem? Den är ju inte full med vatten vad man kan se på bilderna heller! HAr aldrig haft en enda reptil som drunknat genom alla år! Tråkigt att det alltid ska huggas på nybörjare dirket de skriver något! Om detta fortsätter kommer ju hobbyn snart vara utdöd...

1159
626
Temla:
AlexGustavsson skrev:

Varför skulle detta vara ett problem? Den är ju inte full med vatten vad man kan se på bilderna heller! HAr aldrig haft en enda reptil som drunknat genom alla år! Tråkigt att det alltid ska huggas på nybörjare dirket de skriver något! Om detta fortsätter kommer ju hobbyn snart vara utdöd...

Om råd kallas för att hugga så är det ju inte längre någon idé att ha ett forum för frågor längre. Upplysningsvis så har trådskaparen och jag haft en jättefin dialog privat och hon är tacksam för all hjälp då detta är hennes första ödla. 

Det är möjligt att leopardgeckon inte drunknar. De flesta djur kan simma, men det är svårt att "simma" i en vattenskål. Det var också svårt att bedöma hur ung ödlan var på bilden. Dessutom är vattenskålens sidor hala och svåra att klättra på. Det var bara en tanke, inte ett forskarutlåtande, att vara försiktig. Olyckor händer. Jag vet till exempel att en skäggagam drunknat för att den somnade i vattenskålen. Oavsett det så var skålen onödigt stor till en liten gecko, bättre att utnyttja terrariets yta till annan inredning. 

Kanske Anders kan klargöra vilken typ av råd och hjälp vi får ge här utan att det kallas för att hugga?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
AlexGustavsson skrev:
Tråkigt att det alltid ska huggas på nybörjare dirket de skriver något! Om detta fortsätter kommer ju hobbyn snart vara utdöd...

Temla skrev:

Kanske Anders kan klargöra vilken typ av råd och hjälp vi får ge här utan att det kallas för att hugga?

Jag vill inte ha för mycket pekpinnar och diktatur, utan det viktiga är att diskussionerna hålls på en bra nivå. Att bli upprörda eller oense hör till diskussioner. Jag har säkert skrivit det tidigare gånger, att när man ger råd så bör man skriva varför, vilket Temla gjort i sitt översta inlägg. Rådet tycker jag är helt legitimt och ser det inte som något hugg utan ett tips i all välmening.
Det svåra med text är att det inte är lika lätt att tolka "känslan" och det kan därför vara bra att vara övertydlig med vad man menar.

Sen kan man diskutera hurvida leopardgeckos faktiskt skulle drunkna eller inte, men det finns andra anledningar till att ha en mindre vattenskål (vilket redan nämns) också.

95
35
uzaan:
Jag själv tog inte illa upp utan uppfattade det som ett råd i välmening.  Det sägs så olika saker överallt så det är inte alltid lätt att veta vad som är rätt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild