Herptek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

210
273
Lordguras:
Ni som har herptek terrarium. Fördelar? Nackdelar?

Är sugen på ett par men skulle vilja höra lite åsikter först.

Tack på förhand

56
16
exotiskadjur:
Fördel: Lätta att städa, lätta att bära och flytta runt, staplinsbara.
Nackdel: svårt att få till bra ljus , dyra.

82
16
Bremnes:
Inga problem att få till bra ljus i dem. 
Herptek är riktigt bra!
Dock är det ibland jobbigt när jag ska städa det som är längst ner i stapeln, då det är 90 cm in till baksidan men bara 50 högt. Det är väl bara det som är nackdelen. Jag använder Herptek 180. 
Kan även hålla med om att priset svider lite. Men det är det värt!

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Gillar nedsänkningen för värmelampa. Blir en bra solplats och en riktigt smidig/enkel lösning där man slipper hålla på med med lampor/paneler mm inne i terrarierna.

71
98
gnagethazze:
Har 8 st herptek 120 och kan inte vara annat än supernöjd. Håller värmen bra och lättstädade. Ventilationens placering är väl kanske inte det optimala men det kan man fixa till själv om man vill. Det jobbiga är när man som jag har fyra på varandra och lampan längst ner går sönder, men det som är bra är just att man kan stapla dom. Priset svider det ska erkännas men å andra sidan om betänker hur många år ett herptek terrarie håller så blir det inte många kronor det kostar på ett år. Jag kan strakt rekommendera herptek.

210
273
Lordguras:
Får tacka för all information.

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Något att ha i åtanke är att de är konstruerade så att det bildas en "hylla" ovanför glaset. Efter som terrariet inte är genomskinligt kan det finnas risk att man missar djur som ligger ovanför glaset när man öppnar vilket kan innebära en säkerhetsrisk. Det är inte nödvändigtvis ett stort problem när man vet om det. (Samma gäller eg. för den ficka som bildas under glaset)

Jag hade också undvikit att ha mindre giftormar i dem utan att först sätta en list i som tätar gappet mellan glasen, jag vet inte om detta fortfarande är ett problem med herptek, men det har också tidigare varit ett mellanrum mellan skjutglaslist och "vägg" som behövt åtgärdas.
ddr:
JacobOhlin skrev:
Något att ha i åtanke är att de är konstruerade så att det bildas en "hylla" ovanför glaset. Efter som terrariet inte är genomskinligt kan det finnas risk att man missar djur som ligger ovanför glaset när man öppnar vilket kan innebära en säkerhetsrisk. Det är inte nödvändigtvis ett stort problem när man vet om det. (Samma gäller eg. för den ficka som bildas under glaset)

Jag hade också undvikit att ha mindre giftormar i dem utan att först sätta en list i som tätar gappet mellan glasen, jag vet inte om detta fortfarande är ett problem med herptek, men det har också tidigare varit ett mellanrum mellan skjutglaslist och "vägg" som behövt åtgärdas.

Likaså är det enkelt för mindre snokar att ta sig ut genom att krypa ut ovanpå glaset mellan glas och list.

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
ddr skrev:

Likaså är det enkelt för mindre snokar att ta sig ut genom att krypa ut ovanpå glaset mellan glas och list.

Ja just det. Överlag hade jag nog inte rekomenderat pigga och klättriga elapider i herptek och man kunde ju hoppas att de vid det här laget åtgärdat några av problemen. Herptek framkallade när deras plastterrarier gjorde entré för en 12-13(?) år sedan en del mindre glada miner vid några tillfällen tfa. nämnda anledningar.

11
3
Seth:
Är det där dem kommer ut! 
Har en svart Mexikansk kungssnok som jag misstänkte hade egen nyckel till terrariet men jag ska kolla hörnen nu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild