Stora Ciliatus burken! :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

126
64
Mikachu:

Har blivit ombedd att tråda om mitt nya burk som jag har renoverat och ska inreda och grejer.. Så här är tråden! :)

Allt började med att mitt fina 120x60cm och 70cm i höjd glasterrarie gick sönder med en massiv spricka i botten när jag skulle flytta det.. Självklart blev jag jätte ledsen men beställde en ny glasskiva som jag skulle lägga in i terrariet för att täcka och stärka.

Dum som jag var så tog jag innermåtten precis på millimetern och när jag fick hem glaset kunde jag ju inte lägga in det eftersom den inte gick in.. - Tänk på det när du ska renovera ditt terrarie! Spara på nån centimeter åt alla håll!

Det gick några månader och jag hade annat för mig - tills idag! Jag tog mig i kragen... Huvan jag har på min tjocketröja och tog hjälp av mina syskon och mamma för att lyfta terrariet medans jag silikonade med akvariesilikon på den nya skivan för att sedan lägga hela terrariet över så att de fäste i varandra.
För att inte sprickan där i botten ska skära i mina stackars geckos som kanske vill gräva just där så drog jag över min akvariesilikonet där också och smetade ut. Efter det så har det fått torka ett tag med tryck på sig så att det trycks ihop ordentligt!

Så här ser det ut i botten nu!
Jag och Daniel jobbar sent :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Fäste du den nya glasskivan inuti terrariet, eller under?

126
64
Mikachu:

Jag kletade på den nya skivan under terrariet :) Det fick inte riktigt plats i.. Men det ser bra ut iallafall :)

126
64
Mikachu:

Nu när silikonet har torkar och jag har tvättat och sköljt av med tvålvatten så att lukten försvinner så drar jag på med jord, mull, torv och boklöv :) ..Så ser det lite exotiskt och vilt ut :)

Kimberly plattar til jorden så att vi kan dekorera mera senare.. :)

126
64
Mikachu:

Nu Nu är det hög tid att dekorera med ett 'skelett'; Skollade och frysta gamla pinnar och stockar från utonhus ser coola ut, korkbark är bra hoppavsatser, liner hänger jag upp mitt i taket med sugploppar, keramikrör i olika storlekar ser bra ut och ger bra gömställen så det åker också in.. :)

Bilden visar när Sasha ska pröva ut de allra bästa pinnarna :)

3
0
cissimissi:

Vad fint det blir ^^

126
64
Mikachu:

Tack Cissimissi! :)

Nu är det dax att plantera in växter och dekorera med plast och silkenväxter..
-- Levande växter ger syre, ser fint och levande ut samt gör att det inte luktar bara gammal bark i terrariet. När man planterar in levande växter så kan man antingen gör det direkt på botten av terrariet på jord/mull/torv blandat substrat eller helt enkelt i en kruka. Dock så kan det vara jobbigt att ta hand om levande växter i terrarie då de behöver speciella lampor samt alla växter tål inte för hög luftfuktighet. Vissa plantor och blommor kan tillochmed behövas vattnas extra även om de lever i ett regnskogsterrarium! Läs alltid på om växten innan du planterar in den, kanske finns det någon annan växt som lämpar sig bättre i just Ditt terrarie?

-- Plastväxter och sidenväxter är bra då de inte kräver något extra arbeta mer att de behövs tvättas ibland för att de blir skitiga. De ser inte alltid så levande ut men det fungerar ganska bra, de ruttnar och dör aldrig! :) Men det är mycket coolare att säga att man har levande växter i ett terrarie än att säga att man har plast.. Utöver det så ska man tänka på att om man har bitiga eller ''vill smaka på allt'' ödlor i terrariet, t ex Igunan Iguana, Grön leguan så kan de råka svälta plast eller siden vilket inte är så bra. Jag har aldrig varit med om att det har hänt men man vet aldrig med djur!

Exempel på levande växter som man kan ha är;

Orkidéer:
Angraecum chevalieri
Bulbophyllum lasiochilum
Cattleya warneri
Dendrobium kingianum
Pleurothallis sonderana
Oncidium ornithorhynchum
Promenaea citrina
Sigmatostalix radicans
Ludisia discolor -okänd variant
Ludisia discolor ”dawsoniana”
Dossinia marmorata var. dayii
Paphiopedilum javanicum var. virens -tål ej vatten i bladrosetten!
Bulbophyllum sp.
Dendrochilum sp.
Neolehmannia porpax
Pleurothallis grobyi
Lockhartia lunifera
Masdevallia herradurae
Pleurothallis diabolica
Pleurothallis tribuloides
Masdevallia nidifica "Alexandra"
Pleurothallis longipedicellata
Restrepia antennifera punteada
Lepanthes telipogoniflora
Lepanthopsis astrophora
Bulbophyllum jacobsonii
Restrepia elegans
Angraecum scottianum
Comparettia speciosa
Masdevallia princeps
Macodes petola

Bromelior och tillandsior:
Neoregelia lilliputiana
Neoregelia "fireball" T
Tillandsia dyeriana
Tillandsia leiboldiana
Vrisea simplex
Tillandsia bullbosa
Tillandsia albertiana
Tillandsia brachycaulos abdida
Tillandsia fuchsii, var. gracilis
Tillandsia ionantha "Mexico"
Tillandsia ionantha fuego
Tillandsia magnusiana
Tillandsia caulescens
Tillandsia duratii
Tillandsia paleacea
Tillandsia funckiana

Ormbunkar:
Lecanopteris pumila
Lecanopteris crustacea
Nephrolepis marisa
Microsorum steerei
Phlebodium sp.
Pyrrosia piloselloides
Marsilea hirsuta
Hemionitis arifolia

Övriga:
Biophytum sensitivum - Life Plant
Utricularia alpina
Nepenthes ampullaria
Begonia bowerae "tiger"
Hoya imbricata
Hoya multiflora
Dischidia ovata
Peperomian rotundifolia
Rhipsalis sp.
Dischidia ruscifolia
Drosera adelae
Drosera sp.
Begonia schulzei
Selaginella kraussiana
Rhipsalis micrantha
Monstera dubia
Marcgravia sp.
Sinningia sp. "Rio das Pedras"
Anthurium scandens
Ceropegia sandersonii

Här är ena sidan av växtliga terrariet..

..och den andra sidan av det växtliga terrariet :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Riktigt snyggt! Och bra lista på ogiftiga växter som man kan använda sig utav. Vilka levande växter är det du använder dig utav?

34
1
ziimba:

Jag undrar lite mer vart man kan få tag i växterna? Om du har något tips. Jag vet att det ofta finns på mässor t.ex. men tänkte om du hade något tips på fler ställen. Flertalet av växterna går inte att hitta i vanliga växthus nämligen (jag har försökt hitta flertalet till mina ciliatusar) :)

126
64
Mikachu:

Klätterväxten är en Epipremnum aureum, gullranka, jätte lätt att sköta och jätte fin.. Växter hur fort som helst också! :) Den storbladiga levande växten vet jag faktiskt inte namnet på just nu.. Fick den av min pappa när han skulle börja avveckla sina terrarium :/
Men jag ska börja köpa in flera växter så att det blir lite finare där inne :)

Ja, det kan vara svår att få tag i bra växter till terrarium, men som du sa så kan man ju hitta mycket på mässor. Utöver det så vet jag att det finns lite på Potplant, AB Jensens Blommor, Akvarielagret, Plantagen, Bauhouse, och privata personer som odlar och säljer :) Dock vet jag själv inga privatodlare, men ibland hittar man annonser på Repti, Zoonen eller på olika Facebook sidor och så där vissa säljer.. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild