C_corpse skrev:
Om man håller giftiga djur hemma och olyckan skulle vara framme så man blir biten/stucken.
Är där motgift på alla sjukhus eller hur fungerar det? Bör man meddela närmsta sjukhus vilka arter man håller osv så dom kan ha det hemma eller?
Giftormar måste man ju söka tillstånd för men tex skorpioner behöver man ju inga tillstånd för att hålla.
Sen undrar jag om någon vet var man kan läsa rapporter av folk som blivit bitna/stuckna av diverse giftiga djur?
Om vi tar orm som exempel så ska det finnas tillgängligt, i alla fall bland de större sjukhusen. Sedan kan det ju givetvis variera i tillgång.
Incidenter har tex hänt där man varit tvungen att flyga in serum från Tyskland
I STHLM tex så ska Apoteket Scheele ha ett central lager av serum som rekvireras vid behov o som ska ha en rikstäckning på 4-6 timmar.
Hur vidare den här informationen stämmer eller ej vet jag dock inte.
Det var väldigt många år sedan jag personligen jobbade med giftiga arter o på den tiden var det, eligt dåvarande uppgifter ganska så skralt med serum.
Dock så är serum (om inte utväcklingen tagit långa kliv sedan dess) en relativ färskvara o olika serum kan behövas till olika arter inom samma familj.
Viktigt är att kunna fastställa vilken art det handlar om i så tidigt skede som möjligt.
Därför är det en bra idé att alltid ha en lapp/skylt tillgängligt att ta med till sjukhuset där det klart o tydligt framgår vilken art det handlar om så rätt serum används. Även om många typer av serum är polyvalenta.
Det finns säkerligen personer som kan ge dig mer detaljerad information om detta än vad jag kan bistå med då mig egen kunskap inte riktigt är "up to date" längre o begränsas till just ormar o inte insekter/spindeldjur