Om man blir biten/stucken.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

184
132
C_corpse:
Om man håller giftiga djur hemma och olyckan skulle vara framme så man blir biten/stucken. 

Är där motgift på alla sjukhus eller hur fungerar det? Bör man meddela närmsta sjukhus vilka arter man håller osv så dom kan ha det hemma eller? 

Giftormar måste man ju söka tillstånd för men tex skorpioner behöver man ju inga tillstånd för att hålla. 

Sen undrar jag om någon vet var man kan läsa rapporter av folk som blivit bitna/stuckna av diverse giftiga djur?

173
253
Akesson:
C_corpse skrev:
Om man håller giftiga djur hemma och olyckan skulle vara framme så man blir biten/stucken. 

Är där motgift på alla sjukhus eller hur fungerar det? Bör man meddela närmsta sjukhus vilka arter man håller osv så dom kan ha det hemma eller? 

Giftormar måste man ju söka tillstånd för men tex skorpioner behöver man ju inga tillstånd för att hålla. 

Sen undrar jag om någon vet var man kan läsa rapporter av folk som blivit bitna/stuckna av diverse giftiga djur?

Om vi tar orm som exempel så ska det finnas tillgängligt, i alla fall bland de större sjukhusen. Sedan kan det ju givetvis variera i tillgång.
Incidenter har tex hänt där man varit tvungen att flyga in serum från Tyskland
I STHLM tex så ska Apoteket Scheele ha ett central lager av serum som rekvireras vid behov o som ska ha en rikstäckning på 4-6 timmar. 
Hur vidare den här informationen stämmer eller ej vet jag dock inte.
Det var väldigt många år sedan jag personligen jobbade med giftiga arter o på den tiden var det, eligt dåvarande uppgifter ganska så skralt med serum.

Dock så är serum (om inte utväcklingen tagit långa kliv sedan dess) en relativ färskvara o olika serum kan behövas till olika arter inom samma familj.
Viktigt är att kunna fastställa vilken art det handlar om i så tidigt skede som möjligt.
Därför är det en bra idé att alltid ha en lapp/skylt tillgängligt att ta med till sjukhuset där det klart o tydligt framgår vilken art det handlar om så rätt serum används. Även om många typer av serum är polyvalenta.

Det finns säkerligen personer som kan ge dig mer detaljerad information om detta än vad jag kan bistå med då mig egen kunskap inte riktigt är "up to date" längre o begränsas till just ormar o inte insekter/spindeldjur

1275
1725
Falk:
Alla behöver inte tillstånd för giftormar :-) 

2966
1648
Hoggaforfan:
Vet att i Stockholm finns huvudlagret med motgift, en del finns säkert på andra ställen med men då det fortfarande är färskvara (och snordyrt) så är det svårt att ha ett större lager utspritt i landet, främst är det universitetssjukhusen som har ett mindre lager. Inte ens i de kommuner som kräver tillstånd för giftormar har det hemma.
Standardförfarandet är, om jag förstått rätt, att du blir inkopplad till en respirator sen får motgiftet flygas till sjukhuset.
Eventuellt får man adrenalin för att motverka chock.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Som Akesson säger så kan det vara bra om man har en skylt för varje giftig art man sätter på varje gång man hanterar/matar giftiga arter(pandinus sp-gift är onödigt att ha till om man inte är allärgisk men t.ex för scolopender, tjocksvansskorpioner, Leirus sp m.m.). Det kan vara en gammal mössa, gammal t-schirt eller något där man skriver artnamn på med en bläckpenna eller nåt

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Akesson skrev:
Därför är det en bra idé att alltid ha en lapp/skylt tillgängligt att ta med till sjukhuset där det klart o tydligt framgår vilken art det handlar om så rätt serum används.

Vill bara passa på att tipsa om att det går att ladda ner och skriva ut skyltar här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=venomous

Skyltarna är inte enbart viktiga vid bett, utan även för att motverka att olyckor händer.

184
132
C_corpse:
anders skrev:

Vill bara passa på att tipsa om att det går att ladda ner och skriva ut skyltar här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=venomous

Skyltarna är inte enbart viktiga vid bett, utan även för att motverka att olyckor händer.

Någon kunnig som kan göra om denna? Så det står varning för gift istället för varning giftorm? Och bett och stick kan medföra livsfara.

184
132
C_corpse:
Denna får också gärna göras om så det inte bara är ormbett utan även för stick. 

741
681
Binks:
Är det inte bara gå in och ändra det själv?
Bara läsa in bilden i ett bildredigeringsprogram som man har och ändra texten så mycket man orkar.

Den ansvarige har semester och är osäker på den kommer göra nya skyltar för alla olika grupper.

184
132
C_corpse:
Binks skrev:
Är det inte bara gå in och ändra det själv?
Bara läsa in bilden i ett bildredigeringsprogram som man har och ändra texten så mycket man orkar.

Den ansvarige har semester och är osäker på den kommer göra nya skyltar för alla olika grupper.

Jag äger inte ens en dator så därför jag undrade om någon kunnig kunde göra det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild